چگونه به فرزند خود یاد بدهیم که هم‌تیمی خوبی باشد؟

آموزش هم تیمی خوب بودن

چگونه فرزندمان هم تیمی خوبی باشد

اگر شما یا فرزندانتان بازی‌های تیمی انجام داده باشید، می‌دانید که این بازی‌ها چقدر برای یادگیری و رشد مفید هستند. عضو تیم بودن مسئولیت‌پذیری، اخلاق ورزشی و همکاری برای رسیدن به یک هدف مشترک را به شما می‌آموزد. با اینحال، هم‌تیمی خوب بودن همیشه به طور طبیعی به و جود نمی‌آید. مهم است که وقتی که فرزندانتان ورزش‌های دوران جوانی را شروع می‌کنند، رفتار تیمی مناسب را در آنها پرورش دهید، چرا که این ویژگی‌ها فراتر از تنها یک بازی هستند و در بسیاری از جنبه‌های زندگی آنان کاربرد دارند. ادامه مطلب را بخوانید تا بیاموزید که چطور به فرزندتان یاد بدهید که هم‌تیمی خوبی باشد.

فواید ورزش‌های تیمی

طبق نظر ایمی مورین، LCSW، روان‌درمانگر و نویسنده بین‌المللی کتاب‌های پرفروشی چون «13 کاری که افرادی که از نظر ذهنی قوی هستند، انجام نمی‌دهند»، «13 کاری که والدینی که از نظر روانی قوی هستند، انجام نمی‌دهند»، «13 کاری که زنانی که از نظر روانی قوی هستند، انجام نمی‌دهند» و «13 کاری که بچه‌های قوی انجام می‌دهند»، ورزش‌های تیمی دارای فواید رشدی بی‌شماری برای بچه‌هاست. این فواید مواردی از جمله آموزش مهارت‌های حرکتی مثل هماهنگی دست و چشم یا ضربه زدن به توپ، مهارت‌های اجتماعی به واسطه تعامل با همسالان و مهارت‌های ارتباطی لازم برای تمرین کار گروهی را شامل می‌گردد. ورزش‌های تیمی درس‌های مهمی از زندگی را به بچه‌ها می‌آموزند، مانند اینکه چگونه با موقعیت‌ها و نتایجی که ایده‌آل نیستند، کنار بیایند. کودکی که ورزش را دوست داشته باشد، ساعت‌ها به تمرین و کامل کردن تکنیک خود می‌پردازد تا با هر بازی بهتر شود. این میزان از فداکاری و اخلاق کاری درس بزرگی از زندگی است که کمک می‌کند بچه‌ها برای چالش‌هایی که ممکن است در بزرگسالی با آنها مواجه گردند، آماده شوند. استیون سامبروتو، نایب رئیس لیگ ورزشی پلیس (PAL) در پورت‌واشنگتن نیویورک می‌گوید ورزش‌های تیمی درست مانند هر موضوع درسی دیگری بخش جدایی‌ناپذیر مدرسه هستند. او چنین می‌افزاید:« ورزش‌های تیمی درس‌های مهمی از زندگی را به بچه‌ها می‌آموزند، مثل اینکه چطور با موقعیت‌ها و نتایجی که ایده‌آل نیستند، کنار بیایند».

هم‌تیمی خوب چگونه است؟

هم‌تیمی خوب بودن به معنای برخورداری از اخلاق ورزشی مناسب است. مورین می‌گوید این به معنی حمایت از هم‌تیمی‌هاست، نه تنها زمانی که خوب بازی می‌کنند، بلکه همچنین زمانی که مرتکب اشتباه می‌شوند. «اینکه پس از به ثمر رساندن گل هم‌تیمی‌های خود را تشویق کنیم، آسان است. چالش واقعی این است که وقتی هم‌تیمی ما ضربه‌ای را از دست می‌دهد، از خود حمایت نشان دهیم». سامبروتو می‌گوید: وقتی در بازی اوضاع خوب پیش نمی‌رود، نگرش و زبان بدن یک بازیکن بر سایر هم‌تیمی‌هایش تاثیر می‌گذارد. همچنین روش برخورد بازیکن با باخت و شکست بر نگاهی که مربی به او دارد، تاثیرگذار است. سامبروتو می‌گوید:«داشتن نگرش مثبت، احترام گذاشتن به هم‌تیمی‌ها و مربی و نیز متواضع بودن، همگی ویژگی‌های یک هم‌تیمی خوب هستند».

هم تیمی خوب

چگونه رفتار تیمی مناسب را در بچه‌ها پرورش دهیم؟

هرچند اخلاق ورزشی در داخل زمین و از طریق تعامل با تیم آموخته می‌شود، اما والدین نیز می‌توانند نقشی در ارتقاء رفتار تیمی مناسب داشته باشند.

تمجید کردن

یکی از راه‌های تشویق رفتار تیمی مناسب، نحوه تمجید کردن توسط والدین است. مورین می‌گوید:« (والدین باید) به جای اینکه بچه‌هایشان را به خاطر تعداد امتیازاتی که در بازی به دست آورده‌اند تشویق نمایند، آنها را برای جوانمردی و تشویق هم‌تیمی‌هایشان ستایش کنند». پرسیدن سوالاتی از قبیل «امروز چه زمانی نشان دادی که واقعا هم‌تیمی خوبی هستی؟» و «بهترین عضو تیم تو کیست و چرا؟» جرقه مکالماتی را می‌زند که کودک را به این فکر وامی‌دارد که چرا هم‌تیمی خوب بودن مهم است و خودش چگونه می‌تواند هم‌تیمی خوبی باشد. طبق نظر سامبروتو والدین به جای اینکه سعی کنند مثل مربی به فرزندشان یاد بدهند که چگونه بازی کند، باید روی تلاش برای القاء یک نگرش مثبت در بچه‌ها تمرکز کنند. سامبروتو می‌گوید:« شما نمی‌توانید نتیجه بازی را کنترل کنید، اما می‌توانید نگرش و نحوه واکنش خود را کنترل کنید. اگر در هر بازی با خود انرژی مثبت بیاورید، همیشه در صدر قرار خواهید گرفت».

کار تیمی

الگوسازی رفتار تیمی مناسبjdl

گاهی اوقات بهترین راه برای تشویق بچه‌ها به انجام کاری این است که خودتان آن رفتار را به آنها نشان دهید. والدین می‌توانند در طول بازی رفتار تیمی مناسب را الگوسازی کنند. خواه در بازی مونوپولی باشد یا یک مسابقه دوستانه بسکتبال خانوادگی، با الگوسازی یک نقطه نظر مثبت، حمایت و احترام به همه و حفظ متانت پس از برد یا باخت، می‌توانید تجسم یک هم‌تیمی خوب بودن را در زمان واقعی به بچه‌ها نشان دهید.

تماشای مسابقات ورزشی

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید به بچه‌ها بیاموزید هم‌تیمی خوبی باشند، تماشای مسابقات ورزشی با آنهاست. دفعه بعد که تیم ورزشی محبوبتان بازی دارد، با فرزندتان به تماشای آن بنشینید و به نمونه‌های خاصی از اخلاق ورزشی خوب که در بازی می‌بینید، اشاره کنید. شاید بازیکنان پس از به ثمر رساندن یک گل مهم کف دستهایشان را به هم بکوبند. یا شاید یکی از بازیکنان دستش را دور بازیکن دیگری که پرتاب آخر را از دست داد، حلقه کند تا به او دلداری بدهد. دیدن چنین خصوصیات خوبی در هم‌تیمی‌ها که در یک بازی واقعی شکل می‌گیرد، می‌تواند برای پرورش این ویژگی‌ها در بچه‌ها بسیار مفید باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید