8 راه برای تقویت ارتباط والدین با کودکان


8 راه برای تقویت ارتباط والدین با کودکان

آنچه والدین می توانند برای تقویت ارتباط والدین با کودکان، انجام دهند: برای یک کودک، پر اهمیت ترین رابطه در زندگی، ارتباط با والدین و مراقبین است. کودکان از طریق رابطه مثبت با والدین با جهان پیرامون خود آشنا می شوند. کودکان در جریان رشد و بزرگ شدن، به والدین نگاه می کنند و بر اساس رفتارهای آن ها، نسبت به دوست داشتی بودن یا نبودن خود و همچنین امنیت و آرامشی که دارند، تصمیم گیری می کنند. به علاوه کیفیت ارتباط با والدین، زیربنای ارتباطات دیگر کودکان در آینده است. شما می توانید با حضور داشتن در لحظات کودک و گذراندن زمان با کیفیت در کنار همدیگر، و همچنین فراهم آوردن شرایطی که در کنار آرامش داشتن به او اجازه تجربیات جدید می دهد، به تقویت رابطه خود با فرزندتان بپردازید. واقعیت این است هیچ دفترچه راهنمای قطعی و یا روش صد درصدی برای تقویت ارتباط والدین با کودکان وجود ندارد و شما به عنوان یک والد در این مسیر، احتمالا با سختی هایی مواجه خواهید شد. در هر حال به یاد داشته باشید که با کمی تلاش و صبوری، به نتیجه مطلوب خواهید رسید و به شکوفا شدن فرزند خود کمک بزرگی خواهید کرد. در این مطلب به 8 نکته کلیدی که می تواند در جهت تقویت ارتباط والدین با کودکان، اشاره می کنیم.

1-عشق خود را ابراز کنید.

عواطف انسانی و عشق و محبت، مفاهیمی مورد نیاز برای رسیدن به رشد سالم احساسی و عصبی می باشند. بسیار مهم است که کودک در طول روز مرتب از شما احترام، نوازش عاشقانه و مهر و محبت دریافت کند. هر تعاملی با کودک را به عنوان شانسی برای ارتباط بهتر با او در نظر بگیرید و از آن ها با کلام گرم و صمیمی، ارتباط چشمی و لبخند استقبال کرده و آن ها را به سمت ایجاد تعاملاتی صادقانه با خود، تشویق کنید.

تقویت ارتباط والدین با کودکان

2-از جمله “دوستت دارم” زیاد استفاده کنید.

واضح است که همگی ما چقدر به فرزندانمان علاقه داریم. اما لازم است تا گاهی این علاقه به زبان آورده شود. سعی کنید هرروز و تحت هر شرایطی این جمله را به آن ها بگویید. حتی زمانی که فرزندتان بد قلقی می کند و کاری را بر خلاف میل شما انجام می دهد نیز، این پیام “دوست داشته شدن را” به او بدهید و از این فرصت های طلایی برای یادآوری عشق بی قید و شرطی که نسبت به او دارید، استفاده کنید. بنابراین جمله ای ساده مثل “دوستت دارم” می تواند تاثیر زیادی بر رابطه طولانی مدت شما با آن ها بگذارد.

3-چارچوب ها، قواعد و مرز ها را مشخص کنید.

کودکان برای بزرگ شدن و شناخت دنیای اطرافشان، به ساختار و راهنمایی نیاز دارند. با فرزند خود درباره انتظاراتی که دارید صحبت کنید و مطمئن شوید که متوجه آن ها شده است. همچنین اگر زمانی این قواعد زیر پا گذاشته شدند، از روش هایی متناسب با سن کودک برای تنبیه استفاده کنید و در موضع خود مبنی بر احترام به قوانین، بایستید.

4-گوش دهید و همدلی کنید.

ارتباطات با گوش دادن آغاز می شوند. از احساساتی که کودک تجربه می کند آگاه باشید و علاوه بر فهماندن این قضیه به او، این اطمینان را بدهید که او را درک می کنید و برای کمک کردن آنجا هستید. تلاش کنید تا از دید او به مسائل نگاه کنید. گوش دادن و همدلی کردن، احترام متقابل را به همراه دارد.

5-با آن ها بازی کنید.

بازی کردن در رشد کودک اهمیت زیادی دارد. چرا که ابزاری است برای افزایش مهارت های کلامی، بیان احساسات، افزایش خلاقیت و یادگیری مهارت های اجتماعی. به علاوه، راهی جذاب برای تقویت رابطه تان با کودک است. اهمیتی ندارد که آن بازی چیست. تنها چیزی که اهمیت دارد لذت بردن در کنار کودک و توجه مداوم به اوست.

 

تقویت ارتباط والدین با کودکان

6-در دسترس و حواس جمع باشید.

کنار کودک نشستن و گوش دادن به او بدون حواس پرتی، می تواند موجب تغییری بزرگ در ایجاد یک رابطه موثر باشد، حتی اگر روزانه فقط 10 دقیقه این کار را انجام دهید. تلویزیون را خاموش کنید، گوشی موبایل را کنار بگذارید و یک زمان با کیفیت را درکنار کودک بگذرانید. کودک نیاز دارد تا در اولویت های شما باشد، علیرغم تمام مشکلات و دغدغه هایی که در زندگی با آن ها مواجه اید.

7-وعده های غذایی را با یکدیگر بخورید.

غذا خوردن با یکدیگر به عنوان یک خانواده موجب تقویت تعاملات و ارتباطات می شود. از همه ی اعضا بخواهید تا گوشی های همراهشان را در زمان صرف غذا کنار بگذارند و از کنار یکدیگر بودن لذت ببرند. این زمان فرصتی است برای آموزش رژیم غذایی مناسب و سالم به کودکان. رژیمی که بر سلامت روان و ذهن و جسم آن ها تاثیر گذار است.

8-ایجاد ارتباط صمیمانه و نزدیک

اگر بیش از یک فرزند دارید، برای هرکدام از آن ها به صورت جداگانه زمان بگذارید. این قضیه موجب می شود تا ارتباط والد فرزندی و عزت نفس کودک تقویت شود و همچنین به آن ها یادآور این نکته باشد که بری شما خاص و ارزشمند هستند. بعضی والدین روز هایی به خصوص را با موافقت خود کودک برای وقت گذرانی در نظر می گیرند. این زمان می تواند رفتن به پیک نیک، صرف یک شام دوستانه و رفتن به سینما تا قدمی زدنی کوتاه کنار یکدیگر را در بر بگیرد. آنچه مهم است، اهمیت دادن به علاقه های هر کودک به صورت جداگانه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید