تصویر بدنی سالم در دختران

تصویر بدنی چیست؟

کمک به دختران برای داشتن تصویر بدنی سالم

امروزه دختران با فشارهای بی سابقه ای روبرو هستند. رسانه، فرهنگ و دید عمومی جامعه تلاش دارد تا تعریف مشخصی از دختر و یا زن بودن مخابره کند و امروزه این فشارها با افزایش تاثیر رسانه های اجتماعی و برنامه های خاص در تلویزیون و شبکه های اجتماعی بیشتر از قبل شده است که بر تصویر بدنی آنان تاثیر می گذارد.

مدام این جمله ها به گوش می رسد که دختر خوب دختری است که این طور و آن طور باشد و یا دختران شاد و موفق همیشه دخترانی با اندام متوازن و لاغر نشان داده می شوند. انتظار می رود که مشاغل موفق داشته باشند و در عین حال زیبا باشند، زیبایی که طبق تعریف افکار عمومی و تصویر رسانه ها ملاک های مشخصی دارد. ذهن مادران و در کل زنان امروزه با رفتن به کلاس های ورزشی نه به منظور حفظ سلامت بلکه فقط به دلیل تناسب اندام، احاطه شده است.

تصویر بدنی چیست؟

آن ها باید بتوانند آگاهی خود را بالا ببرند، خود واقعیشان را دوست داشته باشند و تعریفشان از زیبایی در جهت فشار و ملاک های القا شده نباشد. برای این که غرق شدن در گرداب آن چه دیگران می پسندند و جامعه می خواهد، باعث می شود خودشان مادرانی باشند با اعتماد به نفس کم که در گیر و دار دنبال کردن ملاک های نادرست امروزی هستند و مطمئنا فرزندانشان از این گرداب دور نخواهند ماند.

در حالی که نمی توانیم فرزندان خود را از شبکه های اجتماعی و رسانه ها، دیدگاه مردم و تصاویری که مخابره می شود دور کنیم، می توانیم به آن ها در ایجاد عزت نفس خوب و تصویر مثبت از بدنشان کمک کنیم. «من خیلی چاقم»، «من خیلی زشتم». شنیدن چنین کلماتی از یک کودک ده ساله یا یک نوجوان می ‌تواند بسیار ناراحت ‌کننده باشد اما اگر کودک، خردسال و در سنین پیش ‌دبستانی باشد شنیدن چنین جملاتی، ناراحت‌ کننده ‌تر است. تحقیقات مختلف نشان داده است که کودکان ممکن است از ۳ تا ۵ سالگی نگران وزن بدن و شکل ظاهری خود باشند و بسیاری از کودکان خردسال نسبت به بدن خود ابراز ناراحتی می‌ کنند.

تصویر بدنی چیست؟

تصویر بدنی چیست؟

تصویر بدنی تصویر شخصی فرد از بدنش است که عواطف را نیز در بر می گیرد. تصویر بدنی شامل حس درونی کودک در مورد خودش است. این احساس درونی از بدو تولد شروع شده و روش های اعمال شده بر کودک تاثیر بسزایی بر آن دارند. در کودکانی که ارتباط گرم با دیگران و محیط شان دارند تصویر بدنی مناسب تری شکل می گیرد. کودک به دو طریق تصویر بدن را شکل می دهد. در سنین ۱ تا ۲ سالگی بازی های حسی-حرکتی نقش اصلی را در ایجاد تصویر بدن دارند (دویدن، غلتیدن، بازی با اشیاء، کشیدن و هل دادن و پرت کردن اشیاء …)

در کنار آن واکنش والدین کودک و این که مانع اند یا مشوق، باعث ایجاد اولین پایه های تصویر بدن و اعتماد به نفس می شود. بازی های حرکتی در تمام سال های کودکی حاوی تحریکات بدنی مفید برای ایجاد تصویر بدن هستند. با افزایش سن کودک این بازی ها تکامل یافته و پیچیده تر می شوند. کودک در این بازی ها از کارکردهای بدنش و موقعیت بدنش در محیط آگاه می شود. موفقیت در این بازی ها در ایجاد تصویر مثبت از خود بسیار حائز اهمیت است.

بازخوردی که کودک از جابجایی و تحرکش در محیط از اطرافیان می گیرد، در بهتر یا بدتر بودن تصویری که از بدن خود دارد، مهم است. اگر با اولین دویدن کودک مادر دنبالش بدود یا دائم بگوید مواظب باش کودک حس می کند دست به کار خطرناکی زده است. اگر با کنجکاوی های همان کودک در محیط مخالف شود، کودک از تجربه ای جالب و حیاتی بازمانده و در ضمن حس می کند در محیط ناامنی قرار گرفته است.تصویر بدنی چیست؟

تصویر بدنی کودک تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی مانند محیط خانوادگی، توانایی یا عدم توانایی، خصوصیات والدین، رسانه های اجتماعی و تبلیغات، صنعت مد و پیش زمینه های فرهنگی و رسانه های اجتماعی قرار دارد که تأثیر بزرگی بر تصویر بدنی کودکان و نوجوانان دارند.

شرم از شکل و فرم بدن چیست؟

یکی از مشکلات غیرقابل انکار زندگی در عصر رسانه، بالا رفتن سطح استانداردهای زیبایی فیزیکی و ظاهری در افراد جامعه به ویژه زنان و کودکان می ‌باشد. تعریف الگوهای خاص که برای اکثریت خانم‌ ها غیرقابل دستیابی هستند، موجب بروز مشکلات متعددی شده است که شرم از شکل بدن (Body Shaming) یا شرم تن انگاره یکی از آن ها است.

شرم تن انگاره به معنی تمسخر و یا نقد فرم فیزیکی بدن افراد می ‌باشد. فرقی ندارد که این جملات را در مورد خودمان بگوییم، خطاب به افراد دیگر بیان کنیم و یا در مورد دیگران و پشت سر آنان اشاره کنیم. در نهایت تمامی این موارد به معنی القای حس خجالت از بدن به خودمان و مخاطبان حاضر در جمع می ‌باشد.تصویر بدنی چیست؟

تصویر بدنی دختران از کودکی تا پیش از بلوغ

بر اساس تحقیقات، از هر چهار کودک، سه کودک از شکل ظاهری خود رضایت ندارند و ۵۴ درصد از دختران اعلام کرده اند که تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی باعث ایجاد نگرانی در زمینه وضعیت بدنی آنها شده است. شما به عنوان والدین همان طور که به کودکان خود می آموزید چطور بند کفششان را ببندند یا لباس بپوشند، می توانید یاد بدهید چطور تصویر بدنی مثبتی از خود داشته باشند.

تصویر بدنی کودکان نوپا و خردسالان

با رشد کودک نوپا، او می تواند احساسات خوبی در مورد بدن خود ایجاد کند. وقتی شما به او بگویید که چقدر قد کشیده است او احساس غرور می کند یا در حالی که لباس مورد علاقه اش را امتحان می کند در آینه به خودش لبخند می زند. اما با بزرگتر شدن، ممکن است متوجه بدن بچه های دیگر شود و خود را با دیگران مقایسه کند.

تصویر بدنی دختران پیش از بلوغ

بدن کودک شما با آماده شدن برای بلوغ تغییر می کند و او نیز احساس متفاوتی در مورد بدن خود خواهد داشت. ممکن است از شبیه شدن به یک کودک بزرگ تر هیجان زده شود یا از تغییر بدن خود احساس خجالت کند. در این سنین دختران بسیار حساس تر می شوند و خود را بیش تر مقایسه می کنند. برای همین بسیار مهم است که شما به عنوان والد چقدر درک و همدلی نسبت به آن ها داشته باشید.تصویر بدنی چیست؟

ایجاد یک تصویر بدنی مثبت

مهم این است که به دخترتان کمک کنید تا از سنین پایین یک تصویر سالم از بدن خود ایجاد کند. به محض رسیدن به سن بلوغ، ممکن است احساسات منفی نسبت به بدن خود داشته باشد. بنابراین، بیایید برخی از بهترین راه هایی که می توانید به او کمک کنید تا از سنین پایین احساس اعتماد به نفس کند را بررسی کنیم:

  • به دخترتان بیاموزید که با عادات سالم از بدن خود به خوبی مراقبت کند.
  • سعی کنید در حضور دخترتان درباره بدن خود حرف های منفی نزنید.
  • هرگز درباره بدن دیگران و نحوه لباس پوشیدن آن ها اظهار نظر منفی نکنید.
  • با دخترتان آشکارا درباره ترس ها و نگرانی هایش در مورد تغییر اندام صحبت کنید. شما می خواهید برای او فضایی امن ایجاد کنید تا درباره نگرانی هایش صحبت کند.
  • از کودکتان در مورد دستاوردهای او تعریف کنید نه درباره ی ظاهرش.
  • زمان استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی را مدیریت کنید. ارتباط با دوستان و خانواده می تواند یک تجربه مثبت باشد، اما گذراندن ساعت ها در رسانه های اجتماعی چنین نیست.
  • آن ها را به ورزش کردن تشویق کنید. فعالیت بدنی برای سلامت جسمی و روحی بسیار مفید است و همچنین می تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد.
  • انعطاف پذیری ایجاد کنید. متأسفانه، مواقعی پیش می آید که دخترتان نسبت به بدن خود احساس منفی می کند. به او بیاموزید که این طبیعی است اما با تمرکز روی نکات مثبت و ایجاد تغییرات سالم می توان بر آن غلبه کرد.
  • به مجلات، برنامه ها و سبک مد و زیبایی مورد علاقه تان به عنوان والد دقت کنید. شما اولین الگوی او هستید.
  • اجازه دهید فرزندتان غذایی که دوست دارد انتخاب کند. اگر با هم خرید می کنید، به آنها شانسی برای انتخاب از قفسه خوراکی را بدهید. این بهترین زمان برای آموزش انتخاب های صحیح تغذیه ای به فرزندان است. به آنها بگویید چرا داشتن رژیم غذایی متعادل اهمیت دارد یا اینکه کدام ویتامین ها و مواد معدنی برای بدن و ذهن سالم لازمند.
  • اگر دختر هفت ساله شما از شکم بزرگ خود شکایت می کند، به آن بی توجهی نکنید. از این موضوع برای شروع یک گفتگو استفاده کنید. از او بپرسید چرا فکر می کند شکمش بزرگ است. به او بگویید که بدن های سالم کاملا با آنچه در مجلات یا رسانه ها نشان داده می شوند متفاوتند.
  • به اسباب بازی های کودکتان دقت کنید. آیا عروسک ها عضلاتی غیرواقعی دارند؟ یا آیا عروسک های دخترتان خصوصیات بدنی غیرواقعی دارند؟ سعی کنید این اسباب بازی ها را دور بیاندازید یا آن ها را با بازی های فکری و پازل هایی که مغز آن ها را آموزش می دهد و استراتژی های حل مساله را به آن ها می آموزد، جایگزین کنید.
  • به کودکتان اطمینان دهید که در هر حالتی او را دوست دارید و او نیز باید همه را جدا از ظاهرشان دوست داشته باشد و هر کسی با هر ظاهری زیباست. در واقع کودک باید یاد بگیرد زیبایی بر اساس ملاک هایی که جامعه و رسانه تعریف می کند، نیست.

تصویر بدنی منفی با عوامل متعددی از جمله فشار همسالان، تصاویر رسانه ای و تأثیرات خانوادگی به خصوص افکار و روش تربیت پدر و مادر همراه است. خوشبختانه اگر به دخترتان کمک کنید تا از سنین کودکی تصویر مثبتی از بدن خود ایجاد کند، می توان بر همه آن ها غلبه کرد.

برای دریافت مشاوره آنلاین در زمینه کودک می توانید از اپلیکیشن روانشناسی فارگو بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید