نقش بازی‌ های شناختی کامپیوتری

بازی های شناختی

نقش بازی‌ های شناختی کامپیوتری در بهبود عملکرد مغز و مهارت شناختی کودکان

بازی های شناختی به صورت مشخص با هدف ارزیابی یا تقویت مهارت شناختی کودکان طراحی شده اند و در واقع تمریناتی هستند که به‌ صورت هدفمند و ساختارمند بر پایه نظریه‌ های علوم شناختی و به‌ منظور بهبود عملکردهای مغزی، مهارت ها و توانایی های شناختی به‌ صورت منسجم و منظم مورد استفاده قرار می‌ گیرند.
سرعت عمل، زمان و قدرت تصمیم گیری سریع از مولفه های شناختی هستند که ارزیابی و سنجش آن‌ ها در قالب بازی های کامپیوتری آسان‌ تر و دقیق‌ تر است. ضمن آن که در بازی های کامپیوتری فرد باید برای مراحل مختلف بازی، استراتژی‌ های متفاوتی را پیدا کند و در انتخاب و به‌ کارگیری آن‌ ها در طول بازی منعطف باشد. هماهنگی بین حرکات دست و چشم و دیدن هدف‌ های تصویری و فشردن سریع یک دکمه بر روی صفحه کلید و یا دسته بازی از دیگر مولفه‌ های شناختی است که در قالب بازی‌ های کامپیوتری قابل بهبود است.

بنابر پژوهش های انجام گرفته بازی های رایانه ای تأثیرات قابل توجهی بر موارد زیر دارند:

  • کارکردهای اجرایی مغز
  • حل مسأله
  • توجه
  • تقویت حافظه
  • پردازش های بصری و ادراک فضای
  • توانایی های کلامی
  • هماهنگی حرکات دست و چشم
  • سرعت پردازش اطلاعات و فعالیت نواحی مختلف در مغز
  • یادگیری
  • و کوتاه شدن زمان واکنش کودکان

اما در کنار مزایای بازی های رایانه ای، چالش‌ های بسیار مهمی نیز در خصوص اثرگذاری این بازی‌ ها روی عملکردهای شناختی مطرح است. در این رابطه بازی‌ هایی می‌ توانند اثرات ماندگار و بهینه داشته باشند که بتوانند باعث رشد و بهبود عملکرد مغز، مهارت شناختی، مهارت عمومی اجتماعی، مهارت های یادگیری تحصیلی، مهارت های رفتاری و مقایسه ای و تحلیل اطلاعات گردد.
بازی هانا با پشتوانه گروه متخصص خود در این حیطه شروع به طراحی و ساخت بازی رایانه ای هانا کرد که هدف اصلیشان تقویت و بهبود موارد زیر است:

1-مهارت شناختی کودکان
2-دانش عمومی اجتماعی
3-مهارت یادگیری تحصیلی
4- مفاهیم پایه

اپلیکیشن بازی هانا، یک فرایند سرگرمی بر مبنای مطالعات دقیق روانشناختی است. کودک، مشغول بازی‌کردن بوده در حالی‌ که مهارت‌ های شناختی خود را تقویت می‌کند. اپلیکیشن بازی هانا، موجب تسریع و تعمیق روند یادگیری برای کودکان سه تا هشت سال می‌ شود؛ و از همه مهم‌ تر، موجب یک بهبود و تغییر پایه‌ ای می‌ گردد.

بازی هانا ماهیت تفریحی و سرگرم کننده بودن دارد و در حقیقت آنچه در پس این بازی و انتخاب ها در مراحل بازی دیده می شود مطالعات علمی انجام شده است، که می تواند تأثیرات قابل توجهی را بر کارکردهای اجرایی مغز و ارتقاء مهارت های شناختی و یادگیری کودک بگذارد و این امکان فراهم گشته تا پس از آن‌ که کودک مراحل بازی را طی می‌ کند، یک گزارش اولیه بر مبنای تست های روانشناسی معتبر دنیا به خانواده‌ ها ارایه گردد.

این گزارش، نشان‌ دهنده‌ ی وضعیت شناختی کودک است، این‌ که در چه مؤلفه‌ هایی توانمند و در چه شاخصه‌ هایی نیازمند بهبود و تقویت است. پس از ارائه اولین گزارش، خانواده‌ ها نسبت به وضعیت شناختی کودکشان آگاهی می‌ یابند و با تکرار بازی و رفتن به مراحل بالاتر مهارت های ذکر شده ارتقا می یابند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید