راهکارهای موثر برای تشویق کودکان به راستگویی

تشویق کودکان به راستگویی

10 راه برای تشویق کودکان به راستگویی

راستگویی از آن دسته ویژگی هایی است که برای تمامی انسان ها ارزشمند و مورد احترام است. صفتی که یک روزه به وجود نمی آید و نیاز به تمرین و تکرار دارد. زیر بنای صداقت و عادت به راستگویی از دوران کودکی شکل می گیرد. ما به عنوان والدین، نقشی پررنگ در ایجاد و پرورش عادت های مثبت در فرزندانمان داریم، و یکی از این عادت ها، عادت به راستگویی است. 

1.به حقیقت پاداش دهید

ما به عنوان والدین عادت کرده ایم به سرزنش کردن، اما آنقدر که در این زمینه سریع عمل می کنیم، به ستایش کردن و تقویت رفتار های درست توجه نمی کنیم. به راستگویی کودک، با محبت کردن و در آغوش کشیدن او، پاداش دهید. این کار باعث شکل گیری اعتماد به نفس و تقویت رفتارهای مثبت او می شود.

2.به گفتن حقیقت اصرار داشته باشید

به فرزندان خود یاد بدهید که در صورتی که حرفی برای گفتن ندارند، سکوت کنند و لازم نیست تا به دروغ و از روی دربایستی از دیگران  تعریف کنند. البته که می توان در هر فردی، نکته ای مثبت برای تعریف کردن پیدا کرد.

3.حقیقت را هرچند دردناک به زبان بیاورید

حفظ اخلاقیات مهم تر از رعایت کردن حال فردی است که خارج از چارچوب های اخلاقی عمل کرده است. غلط همیشه غلط است و هیچ تبصره ای برای در رفتن از زیر آن وجود ندارد. مثلا اگر دوست صمیمی پسرتان در امتحانی تقلب کرده است، وظیفه اخلاقی اوست تا به دوستش تذکر دهد، هرچند ممکن است دوستش را ناراحت کند. چرا که کسی که تقلب می کند هم به خودش آسیب می رساند و هم به کسانی که درس خوانده اند خیانت کرده است؛ بنابراین لازم است تا کسی به او تذکر بدهد و چه بهتر که این تذکر از جانب دوست او باشد. به فرزند خود یاد دهید که در صورت امتناع کردن دوستش از تقلب نکردن، به خاطر حفظ اخلاقیات حقیقت را به معلم بگوید. مطلب آموزش صداقت به فرزندان را بخوانید.

تشویق کودکان به راستگویی

4.به حقیقت شکل دهید

همانطور که گفتیم، ما تاثیرگذارترین آموزگاران فرزندانمان هستیم. با صداقت زندگی کنید و الگویی مناسب برای آن ها باشید. هیچوقت جلوی کودکان دروغ نگویید. اگر آن ها ببینند که شما دروغ می گویید (حتی دروغ های مصلحتی) یاد می گیرند که دروغ گفتن در بعضی شرایط جایز است. زمانی که به گفتن دروغ های کوچک و مصلحتی عادت کرده باشیم، به راحتی به سمت لغزیدن و گفتن دروغ های بزرگ ترمی رویم. تلاش کنید تا با ابتکار عمل و استفاده از روش های خلاقانه، کودکان را به سمت جستجوی صداقت و راستگویی هدایت کنید.

5.آن ها را امتحان نکنید

علیرغم وسوسه برانگیز بودن این کار، کودکان را در وضعیتی تحت فشار که می تواند منجر به نگفتن حقیقت توسط آن ها شود، قرار ندهید. مثلا تصور کنید که دخترتان آبمیوه اش روی مبل ریخته. به جای پرسیدن جمله ی «تو بودی که مبل را کثیف کردی؟» از او بخواهید تا مبل را تمیز کند، چرا که وقتی این سوالات از او پرسیده می شود این فکر را می کند که شاید بتواند با دروغ گفتن، از زیر اشتباهی که کرده در برود. برای اطلاعات بیشتر مطلب 7نشانه اصلی دروغگویی کودکان را بخوانید.

 6.عواقبی را درنظر بگیرید

همه ما مرتکب اشتباه می شویم و کودکان نیز از این قضیه مستثنی نیستند. آن ها ممکن است که به شما دروغ بگویند و شما در نهایت مچ آن ها را می گیرید. این جور مواقع بسیار مهم است که عواقبی را برای این عدم راستگویی در نظر بگیرید. وجود قوانین و انضباط دقیق موجب می شود تا کودکان متوجه شوند هیچ چیزی ارزش دروغ گفتن را ندارد.

7.اشتباهات را تصحیح کنید

بهترین زمان برای یاد دادن راستگویی به کودکان زمانی است که متوجه عدم صداقت آن ها می شوید. از او بپرسید که چه چیزی موجب شد تا دروغ بگوید. آسیب هایی را که دروغ گفتن به روابط می زند را بازگو کنید، چرا که عدم صداقت موجب بی اعتمادی می شود  و جلب کردن دوباره اعتماد امری دشوار و زمان بر است. برای آن ها توضیح دهید که به جای دروغ گفتن در شرایطی که بوده اند، چه انتخاب های جایگزین دیگری داشته اند.تشویق کودکان به راستگویی

8.به وعده هایی که می دهید عمل  کنید

اگر می خواهید که مورد اعتماد باشید، به قول های خود عمل کنید. به فرزندان خود بیاموزید که برای حرف هایی که می زنند ارزش قائل باشند و بر سر قول های خود بمانند. بهترین راه آموزش این مسئله، عمل کردن به آن در رفتارهای خودتان است.

9.پیش خود نگه نداشتن وسایل دیگران

مالکیت می تواند انواع مشکلات را ایجاد کند. بهترین سیاست این است که از همان ابتدا به کودک بیاموزید که آنچه دارد متعلق به اوست و آنچه دیگران دارند نیز متعلق به خودشان است. گرفتن یک چیز و پس ندادن آن کار درستی نیست. به اشتراک گذاشتن چیزهایی که داریم با دیگران کار ارزشمندی است اما به شرطی که بعد از رفع نیاز، برگردانده شوند.

10.پیدا کردن دوستان با صداقت

حتما شنیده اید که می گویند دوستان ما، نشان دهنده شخصیت ما هستند، برای همین چگونگی انتخاب دوست اهمیت زیادی در زندگی ما دارد. اگر دوستان فرزندتان کسانی هستند که به دروغگویی عادت دارند، مطمئن باشید او نیز ممکن است به مانند آن ها رفتار کند. اما اگر آن ها دوستانی موفق و پر تلاش باشند، فرزند شما نه تنها در مسیر موفقیت قرار می گیرد، بلکه می تواند عملکردی بهتر از آن ها نیز داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید