آموزش برقراری ارتباط و دوست یابی به فرزندم


دوست‌ یابی

در مقاله پیش رو آموزش برقراری ارتباط و دوست یابی برای فرزندتان مورد بررسی قرار گرفته است. اجتماع چند گروه خانواده فرصت خوبی برای ورود کودکان در موقعیت‌ های اجتماعی به همراه کودکان در سنین متعدد فراهم می‌ کند.

این موقعیت‌ ها به کودک شما فرصت می‌ دهد مهارت‌ های اجتماعی را به‌ کار گیرد و در عین‌ حال نظاره‌ گر ارتباط شما با مردم دیگر باشد .

همچنین گردش‌ های خانوادگی موجب ایجاد پیوندهای عمیق داخل خانواده می‌ شود و بعدها که کودکتا‌ن باید مقابل فشار گروه همسالان ایستادگی کند؛ چنین گردش‌ هایی نتیجه‌ی خود را نشان خواهد داد.

قصه‌گویی‌ همیشه برای کودک خوب و مفید است. چون یک نوع آموزش محسوب می‌ شود. به همین‌ دلیل می توانید از دوسالگی شروع به خواندن کتاب‌ های قصه با مفهوم و محتوای دوستی، همکاری و هم‌ دلی (درک احساسات و عواطف دیگران) برای فرزندتان کنید. با بازی کردن هم می‌ توانید نحوه تعامل و رفتار با دیگران را به زبانی ساده و همراه با شادی و لذت به نمایش بگذارید.

بچّه‌ ها را تشویق کنید تا دوستان خود را به‌ منزل دعوت کنند. به بچّه‌ هایتان نشان دهید که از دیدن دوستانشان لذّت می برید و درِ خانه شما همیشه به روی آن ها گشوده است و برایشان ارزش و احترام خاصّی قابل هستید.

بچّه‌ هایی که احساس می کنند از دوستان آن ها همیشه استقبال می شود، این پیام ضمنی را دریافت می ‌کنند که: «من می دانم در انتخاب دوست قضاوت درستی داری و به توجّه آن‌ ها علاقه‌ مند هستی و اعتماد داری، و این برای من کافی ا‎‌ست، به تو اعتماد دارم؛ پس دوستانت را هم مثل تو دوست دارم و از آن‌ ها استقبال می‌ کنم.»

در آموزش برقراری ارتباط و دوست یابی یاد می گیرید که کودکان بیشتر از رفتار ما می آموزند؛ تا از گفتار ما؛ پس با عمل خود، رفتار درست را به او بیاموزید. مواقعی که وارد جمع می شوید با صدای بلند و خوش ‌رویی به دیگران سلام کنید و کودکتان را به این کار تشویق کنید.

همچنین درمواقعی که هرچند اندک، کودک سلام می کند او را مورد توجه قرار دهید. از شرمنده کردن کودک جلوی جمع به خاطر سلام نکردن خودداری کنید. به تدریج با افزایش این رفتار و توجه و حمایت بیشتر دیگران به خاطر این رفتار پسندیده انگیزه بیشتری برای سلام کردن در وی ایجاد می شود. اما در نظر داشته باشید که آن قدر این مطلب را در گوش فرزندتان زمزمه نکنید که این امر در او حالت لجبازی و انزجار ایجاد کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید