چطور میتوان عوارض داروهای کودکان بیش فعال را کنترل کرد؟

وقفه ی دارویی

وقفه ی دارویی (Drug holiday)

وقفه ی دارویی به معنای یک وقفه ی عمدی در دارو درمانی می ­باشد که مدت زمان مشخصی دارد و به منظور یک دلیل بالینی صورت می گیرد. در کودکان ADHD که نیاز به مصرف دارو دارند، این وقفه معمولا زیر نظر پزشک و به دلایل متفاوتی انجام می­ شود. برای مثال طبق تحقیقی که در سال 2004 صورت گرفت، اگر بعد از مصرف دارو نشانه های تاخیر رشدی در کودک خود مشاهده کردید، وقفه ی دارویی می تواند گزینه ی مناسبی برای حل این مساله باشد.

اما به طور کلی دلایل وقفه ی دارویی به شرح زیر می ­باشد

  1. برخی از روانپزشکان برای تشخیص این که آیا کودک نیاز به ادامه ی استفاده از دارو دارد یا خیر؛ این راه را را پیشنهاد می کنند. بهتر است این عمل در تعطیلات تابستانی صورت گیرد که خللی در فعالیت های آکادمیک کودک ایجاد نکند. در این دوران والدین باید تمرینات خاصی همچون کتاب خوانی و انجام فعالیت­ های مشخص روزمره را با کودک خود داشته باشند تا امکان تشخیص این که چه میزان بهبود صورت گرفته است ایجاد شود، پس از آن اگر پزشک صلاح دید درمان دارویی از سر گرفته می شود و یا دوز آن تغییر می ­کند.
  2. برخی از والدین در یک برهه زمانی دچار شک می ­شوند که آیا ادامه دادن دارو به صلاح کودک است یا خیر؟ و یا ممکن است عدم مصرف دارو برای کودک بهتر باشد. در این هنگام وقفه ی دارویی می­ تواند امکان این را ایجاد کند که والدین متوجه شوند زندگی و فعالیت های کودک بدون دارو تا چه حد متفاوت است و امکان مقایسه وجود داشته باشد.وقفه ی دارویی
  3. برای کنترل عوارض دارو: مصرف داروهای ADHD می تواند در برخی از کودکان عوارضی مانند بی اشتهایی، کاهش وزن و نشانه های اختلال رشدی را به همراه داشته باشد. در این موارد به پیشنهاد پزشک کودک و زیر نظر وی می­توان یک وقفه ی دارویی را در نظر گرفت تا کودک فرصتی داشته باشد که به اندازه غذا بخورد و کالری جذب کند. در کل این عمل تنفس بدن محسوب می شود که بتواند به ریکاوری عوارض ناشی از دارو بپردازد.
  4. برای رفع تحمل دارویی: تحمل دارویی به موقعیتی اطلاق می­ شود که اثر مثبت دارو تنها با زیاد کردن دوز آن امکان پذیر می ­باشد. در این مواقع پزشک معمولا این راه را پیشنهاد می­ کند تا بدن بتواند به ریکاوری خود بپردازد. این امر معمولا به زیاد کردن دوز دارو ارجحیت دارد.

وقفه ی دارویی باید حتما زیر نظر پزشک و با صلاحدید وی صورت بگیرد. این عمل معمولا در افرادی پیش می ­آید که مدت طولانیست دارو مصرف می کنند و نباید با قطع خودسرانه ی دارو اشتباه گرفته شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید