خشونت خانگی چه تأثیری بر کودکان دارد؟

خشونت خانگی

خشونت خانگی چه تأثیری بر کودکان دارد؟

برای قربانیان خشونت خانگی – حملات جسمی، بدرفتاری عاطفی و سایر آزارهایی که متحمل شده‌ اند، قطعاً بر سلامت آن‌ ها تأثیر بدی می‌ گذارد. با این‌ حال، در حالی‌ که وحشت‌ از سوء استفاده در قربانیان اولیه مشهود است-کودکانی که شاهد آزار مادران، پدران یا سایر اعضای خانواده خود هستند، تحت تأثیر قرار می‌ گیرند.

این مقاله به اثرات ماندگار روانی و جسمی می‌ پردازد که کودکی که در معرض خشونت خانگی قرار گرفته تجربه می‌ کند. همچنین مهم است که برای کاهش خطر این اثرات، بر راه‌ هایی که می‌ توان از کودکان در برابر آسیب محافظت کرد، تأکید شود.

شاهد خشونت خانگی بودن چه تأثیری بر کودکان دارد

خشونت خانگی، به‌ عنوان یک اتفاق بسیار رایج در سراسر کشور، یکی از ویژگی‌ های ناراحت‌ کننده در بسیاری از خانواده‌ها است. تخمین زده می‌ شود که سالانه 10 میلیون نفر تحت تأثیر حوادث آزار خانگی قرار می‌ گیرند، این تعداد با در نظر گرفتن قربانیان خاموش، مانند کودکان، افزایش می‌ یابد.

تأثیرات آزار خانگی بر کودکان ممکن است در مدت کوتاهی آشکار شود، در حالی‌ که تأثیر آسیب‌ های دیگر ممکن است در دراز مدت مشاهده شود. برخی از تأثیرات فوری که کودکان پس از مشاهده خشونت خانگی تجربه می‌ کنند در زیر مورد بحث قرارگرفته است.

اضطراب

اگر کودکان همیشه شاهد آزار و اذیت یکی از والدین توسط دیگری باشند، احتمالاً همیشه مضطرب هستند. این کودکان برای دفعه بعدی که ممکن است در خانه آن‌ ها حمله فیزیکی یا کلامی رخ دهد نفس‌ هایشان را از ترس در سینه حبس خواهند کرد. این کار می‌ تواند حالتی از اضطراب دائمی را ایجاد کند.

کودکان مدرسه‌ ای می‌ توانند ویژگی‌ های ضد اجتماعی پیدا کنند و ممکن است به خاطر آزاری که شاهد آن هستند، خود را مقصر بدانند. این کودکان معمولاً برای آزار و اذیتی که والدین با آن کلنجار می‌ روند خودشان را سرزنش می‌ کنند، باوری که می‌ تواند عزت‌ نفس آن‌ها را به‌ شدت تحت تأثیر قرار دهد.

خشونت خانگی

اختلال استرس پس از سانحه

یکی از مخرب‌ترین اثرات خشونت خانگی، توانایی آن در ایجاد اختلال استرس پس از سانحه در کودکانی است که با آن بزرگ می‌ شوند. با وجود در امان ماندن از آزار جسمی، آسیب‌ های ناشی از خشونت خانگی برای ایجاد تغییرات خطرناک در مغز در حال رشد کودکان، کافی است. این تغییرات ممکن است باعث کابوس‌ های شبانه، تغییر در الگوی خواب، عصبانیت، کج‌ خلقی، مشکل در تمرکز شود و کودکان ممکن است گاهی اوقات این توانایی را داشته باشند که جنبه‌ هایی از رفتارهای آسیب‌ رسانی را که شاهد آن بوده‌ اند مجدداً انجام دهند.

چالش‌ های فیزیکی

شایع‌ ترین پیامد شاهد آزار و اذیت والدین بودن، فشارهای روانی است. با این‌ حال، ممکن است گاهی اوقات این عواقب در سلامت جسمانی آن‌ ها مشاهده می‌ شود. کودکانی که به مدرسه می‌ روند ممکن است سردرد و معده درد را گزارش کنند که به شرایط پرتنش خانه مربوط می‌ شوند. در نوزادان، به دنبال وجود همیشگی آزار و اذیت والدین، خطر بیشتری وجود دارد که آسیب جسمی را تجربه کنند.

رفتار خشونت‌ آمیز

هنگامی‌ که نوجوانان شاهد آزار خانگی هستند، تمایل دارند به موقعیتی که در آن قرار دارند واکنش نشان دهند. آن‌ها ممکن است دعوا کنند، مدرسه را رها کنند، به فعالیت‌ های جنسی پرخطر دست بزنند یا به مواد مخدر و الکل روی بیاورند. این نوجوانان به‌ احتمال‌ زیاد با قانون نیز دچار مشکل می‌ شوند.

خشونت خانگی

آزار جسمی

در بسیاری از موارد، کودکانی که در خانواده‌ های بد دهن زندگی می‌ کنند نیز احتمالاً خودشان قربانی این رفتار می‌ شوند. یک همسر بدرفتار می‌ تواند به‌ راحتی به یک پدر و مادر یا سرپرست بدرفتار تبدیل شود-ازنظر جسمی، کلامی و عاطفی به فرزندان خود آسیب می‌ رساند.

پیامدهای درازمدت شاهد خشونت خانگی بودن

هرچقدر هم که فاصله مفید باشد، دور شدن از خشونت خانگی برای جبران آسیب ناشی از مشاهده آن خشونت خانگی کافی نیست. کودکانی که شاهد آزار والدین خود بوده‌ اند و با این تجربه بزرگ‌ شده‌اند، احتمالاً با تأثیراتی روبرو می‌ شوند که تا بزرگ‌ سالی ادامه دارد. برخی از اثرات بلند مدتی که کودکان پس از مشاهده خشونت خانگی تجربه می‌ کنند، در زیر بررسی می‌ شوند.

افسردگی

کودک مضطرب که در محیطی سمی و آزار دهنده بزرگ‌ شده است ممکن است به یک فرد بزرگ‌ سال افسرده تبدیل شود. مطلب 5 نشانه روابط سمی والدین و فرزندان را بخوانید. آسیب‌ های ناشی از مشاهده مداوم خشونت خانگی، کودکان را در معرض خطر بالای ابتلا به افسردگی، غم و اندوه، مشکلات تمرکز و سایر علائم افسردگی در بزرگ‌سالی قرار می‌دهد.

خشونت خانگی

مشکلات سلامتی

رژیم غذایی نامناسب یا خطرات محیطی ممکن است همیشه علت اصلی بیماری‌ هایی مانند بیماری قلب، چاقی و دیابت در بزرگ‌ سالی نباشند. در برخی موارد، این بیماری‌ ها ارتباط مستقیمی با آزار جسمی، عاطفی و کلامی دارند که کودک شاهد آن است یا در معرض آن قرار می‌ گیرد.

تکرار الگوهای توهین‌ آمیز

درحالی‌ که رفتار توهین‌ آمیز می‌ تواند تکراری باشد، مهم است به این نکته توجه کنیم آزار و اذیت همیشه در یک الگوی چرخه‌ ای رخ نمی‌ دهد. در واقع، با فرض اینکه خشونت به‌ صورت چرخه‌ ای اتفاق می‌ افتد، می‌ تواند منجر به سرزنش قربانی شود. آزار و اذیت می‌ تواند غیر قابل‌ پیش‌ بینی باشد و این اصلاً خوب نیست.

احساس درد و رنج ناشی از مشاهده خشونت همیشه تضمین نمی‌ کند که کودکان در مسیر دیگری قدم خواهند گذاشت. در برخی موارد، مواجهه زود هنگام با آزار و اذیت صرفاً زمینه‌ ای را ایجاد می‌ کند تا کودکان در بزرگ‌ سالی همان مسیر را طی کنند. در این موارد، پسرها ممکن است پس از تماشای رفتار پدران خود، همسر خود را مورد آزار فیزیکی قرار دهند. به همین ترتیب، زنانی که در خانه‌ ها شاهد خشونت خانگی هستند، در بزرگ‌ سالی بیشتر مورد آزار جنسی همسر خود قرار می‌ گیرند.

محافظت از کودکان در برابر آزار خانگی

دانستن این موضوع که خشونت خانگی می‌ تواند اثرات ماندگاری بر جسم و روح و زندگی آینده کودکان داشته باشد-مهم است تا به‌ طور صحیح از آن‌ ها در برابر آزار خانگی محافظت شود. در زیر راه‌ هایی برای محافظت از کودک در برابر آزار خانگی آورده شده است.خشونت خانگی

امنیت را در اولویت قرار دهید

یکی از بهترین راه‌ ها برای محافظت از منافع و سلامت کودک این است که قربانیان این آزارها حمایت لازم را برای ترک محیط آزار دهنده دریافت کنند. با انجام این کار، کودکان از مواجهه‌ی بیشتر با خشونت در امان می‌ مانند و به آن‌ ها فرصتی داده می‌ شود تا در ساختارهای سالم‌ تر رشد کنند.

به کودکان پویایی روابط سالم را آموزش دهید

با وجود دیدگاهی تحریف‌ شده در مورد پویایی‌ های عاشقانه، صحبت با کودکان در مورد تعاملات سالم‌ تر بین زوج‌ ها می‌ تواند به مدیریت آسیب‌ های ناشی از مشاهده خشونت خانگی کمک کند. باید به کودکان شیوه‌ های صحیح حل اختلافات در روابط دوستانه را آموزش داد. این نکته مهم است که آن‌ ها روش‌ های مفیدی را که زوج‌ ها می‌ توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، یاد بگیرند و حواسشان باشد که خشونت در روابط جایی ندارد.

آموزش حد و مرزها به کودکان

یک‌ راه مؤثر برای مدیریت آسیب و جلوگیری از چرخه خشونت خانگی این است که به کودکان حد و مرزهای سالم را یاد بدهیم. آموزش استقلال به کودکان (هیچ‌ کس حق ندارد بدن آن‌ها را لمس کند یا برعکس) گامی در مسیر درست است. مطلب آموزش خود مراقبتی به کودکان را بخوانید. همچنین باید به کودکان آموزش داده شود که اگر شخص دیگری به هر نحوی باعث ناراحتی آن‌ها می‌ شود، همیشه این موضوع را به فرد مورد اعتماد بزرگ‌ تر از خودشان اطلاع دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید