فرزندپروری سهل گیرانه

فرزندپروری سهل گیرانه

ویژگی‌های فرزندپروری سهل گیرانه و تأثیرات آن

فرزندپروری سهل‌ گیرانه نوعی از سبک فرزندپروری است که با تقاضاهای کم همراه با پاسخگویی بالا مشخص می‌ شود. والدین سهل گیر تمایل دارند بسیار مهربان باشند و همچنین دستور العمل‌ ها و قوانین کمی ارائه می‌ دهند. این والدین از فرزندان خود انتظار رفتار عاقلانه ندارند و اغلب بیشتر شبیه یک دوست به نظر می‌رسند تا پدر و مادر.

این والدین تمایل دارند تا قطب مخالف والدین به‌ اصطلاح «هلیکوپتری» باشند. والدین سهل گیر به‌ جای نظارت بر روی هر حرکت فرزندانشان، بسیار بی‌ قید و بی‌ خیال هستند و به‌ ندرت هر نوع قانون یا ساختاری را وضع یا اجرا می‌کنند. شعار آن‌ها اغلب این است که «بچه‌ ها بچه خواهند ماند.» در حالی‌ که آن‌ها معمولاً خونگرم و مهربان هستند، تلاش کمی برای کنترل یا تنبیه فرزندان خود انجام می‌دهند یا اصلاً این کار را نمی‌کنند.

از آنجایی‌ که قوانین، انتظارات و خواسته‌ های کمی از بچه‌ ها وجود دارد، کودکانی که توسط والدین آسان‌گیر بزرگ می‌شوند، با خود تنظیمی و خود کنترلی مشکل‌ دارند.

فرزندپروری سهل گیرانه

تحقیقات اولیه در مورد فرزندپروری سهل گیرانه

دیانا بامریند، روانشناس رشد، بر اساس تحقیقات خود بر روی کودکان پیش‌ دبستانی، سه سبک اصلی فرزندپروری را توصیف کرد. در سال‌ های بعد، محققان به بررسی سبک‌ های مختلف فرزندپروری ادامه دادند و حتی سبک چهارمی را به سه سبک قبلی اضافه کردند. فرزند پروری سهل گیرانه یکی از سبک‌ های اصلی فرزند پروری است که توسط بامریند توصیف‌ شده است. جهت دریافت مشاوره آنلاین فرزندپروری اینجا کلیک کنید.

فرزندپروری سهل گیرانه گاهی اوقات به‌ عنوان فرزندپروری لوس کننده شناخته می‌شود. والدینی که این سبک را در پیش می‌گیرند انتظارات نسبتاً کمی از فرزندان خودشان دارند. از آنجایی‌ که این والدین توقعات کمی برای خود کنترلی و عاقل بودن دارند، تنبیه به‌ ندرت اتفاق می‌افتد.

به عقیده بامریند، والدین سهل گیر «بیشتر از آنکه مطالبه کنند، پاسخگو هستند. آن‌ها غیرسنتی و باگذشت هستند، تأکیدی بر رفتار عاقلانه ندارند، اجازه خود مدیریتی قابل‌ توجهی را به بچه‌ ها می‌دهند و از مخالفت با فرزندان اجتناب می‌ کنند.»

ویژگی‌های فرزندپروری سهل‌ گیرانه

  • معمولاً نسبت به فرزندان خود بسیار خوش‌ رو و با محبت هستند.
  • نظر فرزندان خود را در مورد تصمیمات مهم می‌پرسند.
  • به‌ جای مسئولیت‌ پذیر بودن بر آزادی فرزندانشان تأکید می‌کنند.
  • قوانین یا معیارهای رفتاری کمی دارند، هر نوع قواعدی که دارند متناقض هستند.
  • ممکن است از رشوه‌ هایی مانند اسباب‌ بازی، هدایا و غذا به‌ عنوان وسیله‌ای برای وادار کردن کودک به مؤدب بودن استفاده کند.
  • اغلب بیشتر شبیه یک دوست به نظر می‌رسند تا پدر و مادر.
  • برنامه‌ ریزی یا ساختارهای تربیتی زیادی ندارند.
  • به‌ ندرت هر نوع تنبیهی را انجام می‌دهند.فرزندپروری سهل گیرانه

تأثیرات فرزندپروری سهل گیرانه

محققان دریافته‌ اند که رویکرد بیش‌ از حد آسان‌ گیر به فرزندپروری که توسط والدین آسان‌گیر نشان داده می‌شود می‌تواند منجر به پیامدهای منفی زیادی شود. کودکانی که توسط والدین سهل گیر بزرگ‌ شده‌اند، انضباط شخصی ندارند، مهارت‌های اجتماعی ضعیفی دارند، ممکن است خود درگیری داشته باشند و پرتوقع باشند و ممکن است به دلیل نبود محدودیت‌ ها و راهنمایی احساس ناامنی کنند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که کودکانی که توسط والدین سهل گیر بزرگ می‌شوند:

  • در بسیاری از زمینه‌ ها موفقیت کمی دارند: چرا که والدین از بچه‌ ها انتظارات کمی دارند، این بچه‌ ها چیزی ندارند تا برای رسیدن به آن تلاش کنند. مطالعات، فرزندپروری سهل گیرانه را با موفقیت تحصیلی کمتر مرتبط دانسته‌اند.
  • تصمیمات نادرست می‌گیرند: از آنجایی‌ که والدین آن‌ها هیچ نوع قانون یا دستورالعملی را تعیین یا اجرا نمی‌ کنند، این بچه‌ ها در یادگیری مهارت‌ های حل مسئله و تصمیم‌ گیری خوب مشکل‌ دارند. جهت مطالعه مطلب مهارت حل مسئله اینجا کلیک کنید.
  • ممکن است بیشتر مستعد بزهکاری و مصرف مواد مخدر باشند: برخی از مطالعات نشان می‌دهد که کودکانی که توسط والدین سهل گیر بزرگ‌ شده‌اند، احتمال بیشتری دارد که خلاف‌ کار شوند و به مصرف الکل یا مواد مخدر روی بیاورند.
  • پرخاشگری بیشتر و درک عاطفی کمتری نشان دهند: از آنجایی‌ که در خانواده‌ های سهل گیر بچه‌ها یاد نمی‌گیرند که با احساسات خود به‌ طور مؤثر کنار بیایند، به‌ ویژه در شرایطی که به آنچه می‌خواهند نمی‌رسند، این کودکان ممکن است در مواجهه با موقعیت‌های استرس‌ زا یا دشوار از نظر عاطفی دچار مشکل شوند.
  • در مدیریت زمان یا عادات خود ناتوان هستند: این کودکان به دلیل نبود ساختار تربیتی و قوانین در خانه، هرگز از محدودیت‌ ها آگاه نمی‌شوند. این عدم آگاهی از محدودیت‌ ها ممکن است منجر به تماشای بیش‌ از حد تلویزیون، انجام بیش‌ از حد بازی‌ های رایانه‌ ای و پرخوری بیش‌ از حد شود. این کودکان هرگز یاد نمی‌گیرند که زمان تماشای تلویزیون یا عادات غذایی خود را محدود کنند که این امر می‌تواند منجر به عادات ناسالم و چاقی شود.
  • در یک مطالعه، فرزندپروری سهل گیرانه با مصرف الکل در سنین پایین مرتبط بود. نوجوانان دارای والدین سهل گیر سه برابر بیشتر به مصرف مشروبات الکلی روی می‌آورند. محققان همچنین پیشنهاد می‌کنند که فرزندپروری سهل‌گیرانه با سایر رفتارهای مخاطره‌آمیز مانند مصرف مواد مخدر و سایر شکل‌های خلاف‌کاری مرتبط است.
  • ازآنجایی‌که فرزندپروری سهل‌ گیرانه مستلزم نبود خواسته‌ها و انتظارات است، کودکانی که توسط والدین با این سبک تربیتی بزرگ می‌شوند، تمایل دارند بدون احساس قوی خود انضباطی بزرگ شوند. آن‌ها ممکن است به دلیل عدم وجود محدودیت در خانه در مدرسه سرکش‌تر باشند و ممکن است نسبت به بسیاری از همسالان خود انگیزه تحصیلی کمتری داشته باشند.
  • از آنجایی‌ که این والدین چندان نیازی به رفتار عاقلانه نمی‌بینند، کودکان ممکن است مهارت لازم در محیط‌ های اجتماعی را نداشته باشند. در حالی‌ که ممکن است در ارتباطات بین فردی خوب باشند، مهارت‌های مهم دیگر مانند به اشتراک‌ گذاری را ندارند.فرزندپروری سهل گیرانه

نحوه تغییر فرزندپروری سهل گیرانه

اگر تمایل دارید که آسان‌ گیر باشید یا برای اجرای قوانین تلاش می‌ کنید، به دنبال راه‌ هایی باشید که بتوانید برخی عادات فرزند پروری مقتدرانه‌ تر را ایجاد کنید. این کار ممکن است گاهی دشوار باشد، زیرا اغلب به این معناست که سخت‌ گیرتر شوید، قوانین را اجرا کنید و بتوانید با ناراحت شدن فرزندتان کنار بیایید.

برخی از استراتژی‌ هایی که ممکن است در نظر بگیرید در زیر عنوان‌ شده‌اند:

  • فهرستی از قوانین اصلی خانه را تهیه کنید. برای اینکه فرزندان شما بدانند که قرار است چگونه رفتار کنند، باید به‌ وضوح بدانند که شما از آن‌ ها چه انتظاراتی دارید.
  • به کاری که می‌خواهید انجام دهید پایبند باشید. این کار می‌تواند برای والدینی که تمایل به آسان‌ گیری دارند بزرگ‌ ترین تلاش باشد، اما مهم است. سعی کنید قاطع و محکم باشید، اما همچنان مهربان باشید. با ارائه بازخورد و دادن توضیحات کافی به فرزندان خود کمک کنید بفهمند چرا چنین قوانینی مهم هستند، اما همچنان مطمئن شوید که تنبیه سر جایش است.
  • مطمئن شوید که فرزندانتان مجازات نقض قوانین را درک می‌ کنند. رهنمودها بی‌ فایده هستند مگر اینکه برای عدم رعایت آن‌ها تنبیهی وجود داشته باشد. وقفه در برخورداری از امتیازات و محروم شدن از امتیازات تنبیهات منطقی برای زیر پا گذاشتن قوانین خانه هستند.
  • به رفتار خوب پاداش دهید. سعی کنید کارهای خوب بچه‌هایتان را ببینید و وقتی کار خوبی انجام می‌دهند، امتیازات ویژه‌ ای برای آن‌ها در نظر بگیرید.

جهت دریافت وبینارهای فرزندپروری اینجا کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید