آموزش خود مراقبتی به کودکان

محافظت از کودکان

کلید مبارزه با کودک آزاری، توانمند سازی کودکان است. به فرزندان خود نه گفتن را یاد بدهید.

بیایید با یکدیگر روراست باشیم! ممکن است برای بسیاری از شما پیش آمده باشد که به هنگام عصبانیت فرزند خود را کتک بزنید. اگر مرتکب این عمل حتی به صورت نمادین شدید، سریعا از کودک عذر خواهی کنید. به او توضیح بدهید که عصبانی بوده و کنترل خود را برای لحظه ای از دست داده اید. اما نکته مهم تر، تاکید بر بد بودن کاری است که انجام داده اید. برای او توضیح دهید که هیچ توجیه مناسبی برای کاری که کرده اید وجود ندارد و هیچکس حتی خود شما، حقی برای انجام دادن این کار ندارد. به او بفهمانید که از صمیم قلب به خاطر کاری که کرده اید پشیمانید و این اطمینان را به او بدهید که هرگز این کارتان تکرار نخواهد شد. اگر فرزندتان را به طور مداوم کتک می زنید بدانید که نیازمند کمک جدی از سمت متخصصان هستید! چرا که آسیبی که این کار شما به کودک می رساند ممکن است تا سال های سال باقی بماند.

محافظت از کودکان

محافظت از کودکان

فرزند شما باید در حدود 4 سالگی، نام بیشتر قسمت های بدن را بداند. بسیاری از والدین و معلمان ممکن است که احساس خوبی نسبت به بیان کردن این مسائل نداشته باشند و بنابراین، زمانی که شروع به معرفی اعضای بدن می کنند، حرفی از اندام های جنسی به میان نمی آید؛ در حالی که کودکان باید بدانند که اندام های جنسی آنان نیز درست مثل دیگر قسمت های بدن، نیازمند شناخت و دارای اهمیت است. برای محافظت از کودکان به فرزندان خود یاد بدهید که فرق بین لمس امن و ناامن را تشخیص دهند. تماس های امن مثل درآغوش کشیدن، دست دادن و نوازش کردن موها هستند که احساسات خوبی را در ما بر می انگیزند و لمس های ناامن عبارت اند از ضربه زدن، لگد زدن، نیشگون گرفتن و آزار دادن؛ و موجب می شوند تا ما احساس خطر و بدی داشته باشیم. به همین منظور، آن ها را تشویق کنید تا به غرایز خودشان اعتماد کنند و اگر زمانی از جانب کسی احساس ناامنی کردند، خجالت را کنار گذاشته و آن را با شما و یا دیگر بزرگسالان مورد اعتماد درمیان بگذارند. برای اطلاعات بیشتر مطلب تصویر بدنی سالم در دختران را بخوانید. واقعیت دردناک این است که سوء استفاده های جسمی و جنسی لزوما از طرف غریبه ها نیست و در بسیاری از موارد، این نزدیکان کودک هستند که مرتکب این خطا می شوند. چرا که آن ها مورد اعتماد کودک و والدین او هستند و معمولا کسی به آن ها شک نمی کند. بنابراین این خطر جدای از غریبه ها می تواند از جانب افرادی نزدیک همچون بستگان، آشنایان، همسایگان و دوستان باشد؛ پس بسیار مهم است که به کودک محافظت کردن از خود را در برابر هم افراد غریبه و هم آشنایان، یاد بدهید. کلید طلایی مبارزه با کودک آزاری توانمند سازی کودک در زمینه نه گفتن و آگاهی بخشیدن به اوست.

محافظت از کودکان

کودک لازم است تا به موارد زیر کاملا آگاه باشد:

  1. بدن او کاملا متعلق به خود اوست و اختیار کامل آن نیز دست خودش است؛ در نتیجه این حق را دارد تا آن را مخفی نگه دارد؛
  2. او این حق را دارد تا از اجازه دادن به دیگران برای لمس بدنش امتناع کند؛
  3. او حق این را دارد تا به هرکسی که می خواهد چیزی را به اصرار و به صورت راز به او بگوید، نه بگوید.

اگر فرزندتان نام تمام اعضای بدنش را بداند می توانید به وضوح به او این موضوع را بفهمانید که هیچ فردی به جز والدین و یا پزشک، آن هم در صورت لزوم، اجازه لمس کردن بدن او و به خصوص اندام جنسی یا پایین بدن او را ندارند. البته که در سنین مهد کودک بسیاری از کودکان به فردی نیاز دارند تا بعد از استفاده از توالت آن ها را تمیز کند و بشوید. مطمئن شوید که فرزندتان این استثنا را درک کرده است. بر مالکیت او بر بدنش تاکید کنید. بدن او به هیچ کسی جز خودش تعلق ندارد، حتی شما که مادر و پدر او هستید؛ به این معنی که او این حق را دارد که به هر کسی که می خواهد بدنش را به هر طریقی لمس کند، نه بگوید. حتی اگر یک لمس ناخوشایند تصادفی به نظر می رسد یا شخصی که او را لمس کرده است فردی آشنا و مورد اعتماد باشد، باز هم کودک حق این را دارد که به فرد اعلام کند که به او دست نزند.

محافظت از کودکان

در نهایت، برای فرزندتان تفاوت راز خوب و راز بد را مشخص کنید. متاسفانه زمانی که فردی کودکی را مورد سوء استفاده قرار می دهد، بر نگه داشتن این راز اصرار کرده و معمولا کودک را تهدید به آزار و اذیت بیشتر در صورت افشا کردن راز می کند، بنابراین، باید او را در این زمینه که چه زمانی بهتر است رازی را نزد خود نگه دارد و چه زمانی نه، راهنمایی کنید. رازی که نگه داشتن آن درست است، رازی است که جذاب و هیجان برانگیز است. مثل مخفی نگه داشتن هدیه تولد و یا مهمانی سوپرایزی. از طرفی راز های خوب معمولا کوتاه مدت هستند و بیشتر از یک ماه و از یک یا چند فرد به خصوص مخفی نمی مانند؛ اما راز های بد موجب خوشحالی و هیجان کودک نمی شوند؛ بلکه بیشتر موجب احساس وحشت و نگرانی شده و جوری به نظر می رسند که انگارهیچ کس نباید از آن ها بویی ببرد. این نوع راز ها باید سریعا با فردی بزرگسال و مسئولیت پذیر به اشتراک گذاشته شوند. چرا که نگه داشتن آن ها جز وحشت همیشگی و غم، چیزی به جا نخواهد گذاشت.

محافظت از کودکان

کودک شما باید کاملا متوجه باشد که اگر زمانی کسی اندام خصوصی او را لمس کرد و یا انجام کاری ناخوشایند را از او درخواست کرد، باید با شما و یا فردی بالغ که مورد اعتماد است، صحبت کند و آن راز را نزد خود نگه ندارد. او را تشویق کنید تا درباره هر رفتاری از سمت دیگران که برای او گیج کننده و یا آزار دهنده است، سوال کند. این اطمینان را به او بدهید که همیشه شنونده ای صبور برای او هستید و هیچ گاه او را قضاوت و تنبیه نمی کنید. کودک نیاز دارد تا به شما به عنوان نقطه ای امن نگاه کند. اگر این مسیر را درست پیش بروید، از سوء استفاده های احتمالی دیگران به مقدار زیادی جلوگیری خواهید کرد.

برای محافظت از کودکان و مشاوره در زمینه کودک و فرزند پروری، می توانید از خدمات اپلیکیشن مشاوره و روانشناسی آنلاین فارگو بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید