تقویت اعتماد به نفس کودکان

تقویت اعتماد به نفس کودکان

4 راه ساده برای تقویت اعتماد به نفس کودکان (بر اساس مشاهدات یک معلم)

اعتماد به نفس از درک شایستگی و صلاحیت فرد توسط خودش سرچشمه می گیرد. به بیان ساده، کودکان اعتماد به نفس را پیدا می کنند نه به جهت تحسین های خانواده و دوستان؛ بلکه به خاطر دستاوردهای خودشان. به عنوان یک معلم بارها دیده ام که کودکان با یادگیری و انجام وظایف و رسیدن به اهدافشان، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده اند.

طبیعی است که به عنوان والدین به دنبال ایجاد اعتماد به نفس در فرزندتان باشید. کودکانی که اعتماد به نفس بالایی دارند خود را باور داشته و می توانند بدون ترس با چالش های جدید رو به رو شوند و در جهت داشتن زندگی ای شاد و رضایت بخش حرکت کنند.

  1. برای بازی زمان بگذارید

زمان بازی یکی از بهترین سرمایه گذاری هایی است که می توانید روی کودک خود انجام دهید. از دید کودک، ساعت هایی که برای بازی کردن با آن ها می گذرانید، نشان دهنده میزان ارزشمندی آن هاست.  

توجه خود را روی فرزندتان متمرکز کنید. کودکان به شدت ریزبین هستند و اگر حواستان جای دیگری باشد متوجه می شوند. خودتان را وقف بازی که در حال انجام آن هستید، کنید. این تخیل مشترک شما را به هم نزدیک تر کرده و موجب می شود که فرزندتان متوجه گوش کردن شما به حرف هایش بشود.

زندگی یک معلم پیش دبستانی واقعا گیج کننده است. من اکثر اوقات چند کار را به صورت همزمان انجام می دهم. با این حال وقتی نوبت به زمان بازی می رسد، تمام حواسم را به بچه ها می دهم و با هردو پا وارد بازی آن ها می شوم. پیوند های نزدیکی که با شاگردانم دارم اغلب در این دوران مهم ایجاد شده اند.تقویت حافظه

  1. برای آن ها کارهای کوچکی در نظر بگیرید که موفق به انجام آن شوند

کودکان به فرصت هایی برای ثابت کردن توانایی های خود نیاز دارند تا بتوانند احساس موثر بودن کنند. مثلا در خانه می توانید از آن ها انجام کارهای زیر را درخواست کنید:

  1. مرتب کردن میز؛
  2. مرتب کردن اسباب بازی ها؛
  3. گردگیری کردن؛
  4. شستن ظرف ها؛
  5. جمع کردن و پهن کردن رخت چرکا؛
  6. باغبانی کردن.

علایق فرزندتان را در نظر بگیرید و برایش کارهایی را در نظر بگیرید که با انجامش احساس مفید بودن و موفق بودن بکند. اگر فرزندتان به توانایی خود در سازماندهی افتخار می کند، از او بخواهید که اسباب بازی ها را در سرجایشان قرار دهد. وقتی کودک کاری را انجام می دهد، احساس اعتماد به نفس می کند.

زمانی که کارها جذابیت و سرگرم کنندگی خود را از دست می دهند، با آن ها همراه شوید، تا بیاموزند که گاهی اوقات کار بر بازی مقدم است. (مطلب 12 راه ایجاد اعتماد به نفس در کودکان را بخوانید.)تقویت اعتماد به نفس

  1. به آن ها توجه کافی داشته باشید

نمی دانم چطور روی این نکته تاکید کنم تا والدین متوجه اهمیت آن بشوند! «همیشه زمانی را برای توجه کردن دقیق و متمرکز به فرزندانتان درنظر بگیرید.» درست مثل زمان بازی، این توجه باور کودک مبنی بر ارزشمندی و لیاقت خود را دوچندان می کند. در ادامه به چند نکته ساده برای ایجاد و تقویت اعتماد به نفس کودکان و در عین حال جلب توجه آنان، پرداخته شده است.

  1. وقتی صحبت می کنند با آن ها ارتباط چشمی برقرار کنید تا مشخص شود که واقعا در حال گوش کردن به آن ها هستید؛
  2. اگر فرزندتان نیاز به صحبت کردن دارد، حرف خود را قطع کنید و به او نشان دهید که افکار و احساساتش اهمیت دارد؛
  3. با پذیرفتن بدون قضاوت به آن ها کمک کنید تا با احساسات خود راحت باشند. با این کار، نشان می دهید که برای آن احساسات و افکار اعتبار قائلید و آن ها را تایید می کنید؛
  4. از احساساتی که خودتان تجربه می کنید صحبت کنید تا آن ها هم اعتماد به نفس بیان احساسات شخصی را پیدا کنند.تقویت اعتماد به نفس
  1. آن ها را تشویق کنید

به آخرین باری که بعد از انجام کاری دشوار مورد تشویق و تقدیر دیگران قرار گرفته اید، فکر کنید. این نوع تشویق نه تنها به بزرگسالان نوعی اعتماد به نفس لازم برای ادامه راه را می دهد، بلکه بهترین نوع اعتماد به نفسی را که یک کودک می تواند داشته باشد ایجاد می کند.

البته تفاوت زیادی بین تشویق و تحسین کردن وجود دارد. یکی از آن ها نسبت به فرد است و دیگری نسبت به کاری که فرد انجام داده است. تحسین شدن می تواند باعث این شود که کودک احساس کند تنها زمانی برای دیگران مقبول است که کاری را بدون عیب و نقص انجام دهد؛ اما تشویق شدن تلاشی را که برای انجام آن کر صورت گرفته است را مورد تحسین قرار می دهد.

برای مثال گفتن جمله ی «این قلعه شنی شگفت انگیز است!» در مقابل «زحمتی که برای ساختن این قلعه شنی کشیدی واقعا عالی بود!»

تحسین زیاد موجب می شود تا کودک به گرفتن تایید های زیاد عادت کرده و تحت فشار انجام کارهایی قرار بگیرد که تحسین دیگران را برمی انگیزد. در عوض بهتر است تا به فرزندان این پیام را بدهید که تلاش کردن و انجام دادن کاری تا انتها، اهمیت بیشتری دارد.

با قرار دادن فرزندتان در مسیر موفقیت، آن ها را تشویق کنید و زمانی با کیفیت را با آن ها بگذرانید. با انجام تمامی این کارها می توانید به آن ها کمک کنید تا با احساس خوبی نسبت به خود و دنیا، رشد کنند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید