نشانه های اختلال یادگیری در کودکان


نشانه های اختلال یادگیری در کودکان چیست و برای بهبود، می توانید چه کارهایی انجام دهید؟

اختلالات یادگیری در کودکان می تواند خواندن، نوشتن و یا حل مسائل ساده ریاضی را دشوار کنند. بسیاری از کودکانی که اختلال یادگیری و یا ناتوانایی های یادگیری دارند، از مدت ها قبل از تشخیص در مدرسه، در حال مبارزه با این اختلال هستند.

اختلال یادگیری چیست؟

اختلال یادگیری، مشکلی در پردازش اطلاعات است که نمی گذارد فرد مهارت ها و توانمندی های جدید را یاد بگیرد و به طور موثر استفاده کند. اختلالات یادگیری عموماً افراد دارای هوش متوسط یا بالاتر از متوسط را تحت تأثیر قرار می دهند. در نتیجه، اختلال به عنوان شکافی در میان توانایی های مورد انتظار، بر اساس هوش و سن، و عملکرد تحصیلی ظاهر می شود. اختلالات یادگیری رایج بر توانایی کودک در خواندن، اصطلاحات نوشتاری، ریاضی و توانایی های غیر کلامی تاثیر می گذارد.

اختلال یادگیری

خواندن 

اختلالات یادگیری در خواندن، معمولاً موجب می شود تا کودک درک درستی از گفتار و کلمات دیگران نداشته باشد. این مسئله موجب می شود تا فهم اینکه یک یا چند حرف یک آوا و صدا را تشکیل می دهند، و چگونه ترکیب حروف یک کلمه را ایجاد می کنند، دشوار شود. وجود مشکل در حافظه کاری، که مسئولیت نگه داری و پردازش اطلاعات در لحظه را دارد نیز، نقشی مهمی در این زمینه ایفا می کند.

کودک ممکن است که حتی با وجود تسلط یافتن بر مهارت های ابتدایی خواندن، در موارد زیر دچار مشکل شود.

  • خواندن با سرعت معمولی
  • فهم آنچه که می خوانند
  • یادآوری سریع چیزی که خوانده اند
  • نتیجه گیری از متنی که خوانده اند
  • املا  

متخصصصان عموما از واژه دیس لکسیا” برای اشاره به اختلال یادگیری خاص در حوزه خواندن استفاده می کنند. اما برخی نیز ممکن است از این واژه فقط برای توصیف بعضی مشکلات در حوزه پردازش اطلاعات استفاده کنند. مشکلاتی که می تواند باعث برخی دشواری ها برای فرد در مهارت خواندن باشد.

اختلال یادگیری

اصطلاحات نوشتاری

نوشتن، نیازمند توانایی هایی پیچیده دیداری و پردازش قوی اطلاعات است. اختلال یادگیری در اصطلاحات نوشتاری ممکن است موارد زیر را به همراه داشته باشد:

  • نوشتن آهسته و دشوار
  • دست خط ناخوانا
  • به قلم درآوردن سخت افکار
  • نوشتن متن هایی که چارچوب درستی ندارند و یا به سختی قابل فهم هستند
  • مشکل در تلفظ، گرامر و نقطه گذاری

ریاضی

اختلال یادگیری در زبان ممکن است باعث بروز مشکل در مهارت های زیر شود:

  • درک اعداد و ارقام و ارتباط آن ها با یکدیگر
  • محاسبات ریاضی
  • با خاطر سپردن محاسبات ساده
  • استفاده از نماد های ریاضی
  • درک مشکل حروف
  • سازماندهی و نگه داری اطلاعات به هنگام حل مسائل ریاضیاختلال یادگیری

مهارت های غیرکلامی

به نظر می رسد که کودکانی که در مهارت های غیرکلامی دچار اختلال یادگیری هستند، در مهارتهای بصری-مکانی، مهارتهای بصری-حرکتی و سایر مهارتهای ضروری در عملکرد اجتماعی یا تحصیلی دچار مشکل هستند.

کودکی که در زمینه مهارت های غیر کلامی دچار اختلال است احتمالا در مهارت های زیر با مشکل مواجه می شود:

  • تفسیر حالات چهره و نشانه های غیرکلامی در تعاملات اجتماعی
  • استفاده از گفتار مناسب در موقعیت های اجتماعی
  • هماهنگی های فیزیکی
  • مهارت های حرکتی خوب مانند نوشتن
  • توجه، برنامه ریزی و مدیریت کردن مسائل
  • درک مطالب و اصطلاحات نوشتاری دشوار که معمولا خود را در دوران ابتدایی نشان می دهد.

چه چیزی موجب بروز اختلال یادگیری می شود؟

فاکتورهایی که ممکن است موجب بروز اختلال یادگیری در جریان رشد شود عبارت اند از:

  1. ژنتیک و تاریخچه خانوادگی: وجود فرد و یا افرادی با سابقه اختلالات یادگیری در پیشینه خانوادگی
  2. ریسک های قبل از تولد و بعد از تولد در دوران نوزادی: رشد ضعیف در رحم (محدودیت شدید رشد داخل رحمی)، اعتیاد والدین به الکل و دارو پیش از متولد شدن، زایمان زودرس و وزن کم در هنگام تولد همگی به نوعی با اختلالات یادگیری در ارتباط اند.
  3. شوک های روانی: شوک های روانی مثل مورد سوء استفاده گرفتن های جسمی و جنسی در دوران کودکی می تواند بر رشد مغز تاثیر بگذارد و ریسک اختلال یادگیری خاص را افزایش دهد.
  4. شوک های بدنی: آسیب به سر و عفونت های سیستم عصبی
  5. قرار گرفتن در معرض خطر های محیطی: در معرض مواد بسیار سمی بودن مانند سرب، با افزایش ریسک اختلالات یادگیری خاص در ارتباط است.اختلال یادگیری

نشانه های اختلالات یادگیری خاص چیست؟

 فرزند شما ممکن است دچار اختلال یادگیری خاص باشد اگر:

  • بر مهارت های خواندن، تلفظ کردن، نوشتن و ریاضی متناسب با سن و مقطعی که دارد، مسلط نیست.
  • قواعد را به سختی درک و دنبال می کند.
  • مشکل شدیدی در به یادآوردن آنچه دیگران به او گفته اند دارد.
  • ناهماهنگی هایی در راه رفتن، ورزش کردن و توانایی های مثل گرفتن مداد در دست دارد.
  • به راحتی تکالیف درسی را فراموش می کند و وسایلش و کتاب هایش را جا می گذارد.
  • در درک مفهوم زبان مشکل دارد.
  • در برابر انجام تکالیف و فعالیت هایی که شامل خواندن، نوشتن و ریاضی می شود مقاومت می کند و نمی تواند تنهایی از پس انجام آن ها بر بیاید.
  • در مدرسه و یا درحین انجام فعالیت های تحصیلی، از قوانین سرپیچی کرده و نسبت به دیگران خصومت و واکنش های احساسی شدید نشان می دهد.اختلال یادگیری

علامت ها و روش های مداخله را بشناسید.

مداخله به هنگام بسیار اهمیت دارد چرا که فرصت طلایی درمان محدود است. کودکی که نمی تواند مفاهیم ساده جمع و تقسیم را در دوران ابتدایی بیاموزد، در دوران دبیرستان در دروس جبر و محاسبات پیشرفته به مشکل برمی خورد. از طرفی، این کودکان معمولا افسردگی، اضطراب عملکرد، عزت نفس پایین، احساس فرسودگی شدید و بی انگیزگی را تجربه می کنند. بعضی کودکان ممکن است برای منحرف کردن توجهات دیگران نسبت به ناتوانی شان، شروع به بدرفتاری در مدرسه کنند.

معلم، والدین، مراقبین و متخصصان اطراف کودکان می توانند درخواست ارزیابی از وضعیت کودک را در صورتی که مشکوک به اختلال یادگیری خاص است، مطرح کنند. در این ارزیابی معمولا اول وضعیت بینایی و شنوایی کودک بررسی می شود تا بدانند آیا مشکلات یادگیری مربوط به نقص جسمانی-عملکردی است یا نه. اغلب ارزیابی ها مجموعه ای از آزمون های متفاوت است که توسط متخصصان حوزه های روانشناسی، معلمان ویژه آموزش و پرورش، کار درمانگران و فعالین اجتماعی طراحی و تنظیم شده اند.

تصمیم گیری نهایی درباره مداخله های مورد نیاز در اختلال منوط به نتایج آزمون ها و ارزیابی ها، بازخوردهای معلمین، داده های والدین  و مرورکردن عملکرد تحصیلی کودک می باشد. به علاوه اختلالات اضطرابی و نقص توجه-بیش فعالی نیز می توانند در روند یادگیری اختلال ایجاد کنند، بنابراین بررسی وضعیت کودک در این موارد توسط متخصصین بسیار ضروروی است.

اختلال یادگیری

گزینه های درمان

گزینه های زیر احتمالا مواردی هستند که متخصصان و معلمان توصیه می کنند: 

  • کمک گرفتن از معلمان خصوصی مازاد بر آموزش های مدرسه: معلم ریاضی، معلم ادبیات و دیگر افراد آموزش دیده می توانند تکنیک هایی را برای بهبود وضعیت تحصیلی به کودک آموزش دهند.
  • دوره های کار درمانی و گفتار درمانی: برای بعضی کودکان شرکت در این دوره ها بسیار مفید است. کار درمانی می تواند مهارت های حرکتی کودکی را که در نوشتن مشکل دارد بهبود ببخشد. همچنین گفتار درمانگر نیز به تقویت مهارت های زبانی می پردازد.
  • دارو درمانی: دکتر ممکن است دارو درمانی را برای کنترل افسردگی و اضطراب پیشنهاد کند. دارو درمانی به کودکانی که نقص توجه-بیش فعالی دارند کمک می کند تا توانایی توجه و تمرکز خود را در مدرسه بهبود ببخشند.
  • درمان های مکمل: تحقیقات به تازگی به اثر بخشی درمان های مکمل مثل ویتامین درمانی، تغییرات رژیم های غذایی، تمرینات چشمی و نوروفیدبک پی برده و معتقد اند که می توانند در کنار درمان های اصلی، کمک کننده باشند.

ممکن است که برنامه درمانی در طول زمان کامل تر شود. اگر متوجه بهبود چشمگیری در شرایط فرزندتان نشدید می توانید از متخصص بخواهید تا درمان های دیگری را پیشنهاد کند. به علاوه به کودک در فهم لزوم این برنامه ها کمک کنید تا همراهی بیشتری با درمان داشته باشد. همچنین بر نقاط قوتی که دارد تمرکز کرده و او را به انجام کارهایی که اعتماد به نفس اش را بالا می برد تشویق کنید.

در نهایت می توان گفت که مداخلات گفته شده، در بهبود مهارت های کودک اثربخش هستند. پس به فرزندتان مهارت های زندگی بیاموزید و او را با تکیه بر نقاط قوتی که دارد، در جهت رشد و پرورش همراهی کنید.

اپلیکیشن بازی هانا، یک فرآیند سرگرمی بر مبنای مطالعات دقیق روانشناختی است. کودک، مشغول بازی‌ کردن است در حالی‌ که مهارت‌ های شناختی خود را تقویت می‌کند. این مهارت ها شامل توجه، حافظه، ادراک فضایی، حل مسئله و سرعت عمل می باشد. اپلیکیشن بازی هانا، موجب تسریع و تعمیق روند یادگیری برای کودکان سه تا نه سال می‌ شود و از همه مهم‌ تر، موجب یک بهبود و تغییر پایه‌ ای نیز می‌ گردد.

بازی هانا ماهیت تفریحی و سرگرمی دارد و در عین حال کاربردی و چندجانبه نگر است. در حقیقت آنچه در پس این بازی و انتخاب ها در مراحل بازی دیده می شود مطالعات علمی انجام شده است، که می تواند تأثیرات قابل توجهی را بر کارکردهای اجرایی مغز و ارتقاء مهارت های شناختی و یادگیری کودک بگذارد و این امکان فراهم گشته تا پس از آن‌ که کودک مراحل بازی را طی نمود، یک گزارش اولیه بر مبنای تست های روانشناسی معتبر دنیا به خانواده‌ ها ارایه گردد.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید