آیا تنبیه کودکان کار درستی است؟


آیا تنبیه کودکان کار درستی است؟

در این نوشته، تلاش بر آن بوده که به طور مختصر، به شیوه های صحیح و موثر، به تنبیه کودکان در طی زمان پرداخته شود. همچنین، اشاراتی هرچند کوتاه، اما آموزنده به نظرات متخصصان حوزه کودک نیز شده است.

1- بهترین راه کاهش دادن رفتارهای نامطلوب در کودکان، تشویق زیاد رفتارهای صحیح در محیطی مناسب است. تنبیه و مجازات ممکن است که به عنوان روشی ناخوشایند، برای زمان کوتاهی رفتارهای نادرست را کاهش دهد. از طرفی، موجب تاثیراتی ناخواسته نیز می شود. کودکی که مورد تنبیه قرار گرفته ممکن است احساساتی برخورد کند. پس سعی کنید به جای تنبیه، بر زمان هایی که عملکرد خوبی دارد تمرکز کنید و مدام از او به خاطر حسن رفتارش تشکر کنید. از طرفی دقت کنید که سوء رفتارهایش برای اجتناب کردن از انجام تکالیف و یا جلب توجه شما نباشد.

2- تنبیه کردن، نشان دهنده رفتاری خشونت آمیز به عنوان بخشی از یک بزرگسال است. این رفتار با آنچه به کودک گفته می شود در تضاد است. به علاوه، موجب کینه توزی و افزایش خشونت و تعرض می شود. شما به عنوان فردی حمایت کننده که از نیازهای خود و دیگری درکی صحیح دارد، چگونه به کودک درست رفتار کردن را یاد می دهید؟

تنبیه کودکان

فعالین اجتماعی متوجه شده اند که در یک تربیت صحیح، خشونت جایی ندارد و از روش هایی متناسب با سن کودک برای تربیت او بهره می گیرند. والدین باید در نقش افرادی مثبت، با به کار گیری قواعدی انگیزه بخش و مرز بندی هایی منطقی، به فرزندانشان یاد بدهند که عواقب رفتار های ناسازگار چه می تواند باشد.

3- اگر فرزندی مودب، دوست داشتنی و منظم می خواهید، ابداً به تنبیه و مجازات پناه نیاورید و از روش های مناسب تری برای تربیت استفاده کنید. برای کودکان کم سن تر باید از ساختار، خط قرمزها و بی توجهی استفاده کنید. برای سنین بالاتر باید انتظاراتی که از نتایج دارید و پاداش های مربوطه را مشخص سازید.

یکی از متخصصان در بیان یک خاطره شخصی در این زمینه می گوید:

“سال ها پیش در کودکی مقداری ذرت از یک زمین کشاورزی بر داشتم. در همان حال پدرم من را دید و از من خواست تا واقعیت را به او بگویم. در غیر این صورت، تنبیهی شدیدتر انتظارم را می کشید! من واقعیت را گفتم و به علاوه من باید از کشاورز هم عذر خواهی می کردم و به عنوان تنبیه، ذرتی را که برداشته بودم خام و نپخته می خوردم. امروز و بعد از گذشت سال ها، ارزش حقیقت را می فهمم و هربار که به آن تنبیه فکر می کنم، شگفت زده می شوم.”

تنبیه کودکان

4- کلمه تنبیه یعنی به ازای هر توهین یا عمل اشتباه، جریمه ای در نظر بگیریم. معمولا این جریمه با درد و ناراحتی همراه است. در تربیت فرزندان، این نوع فرزندپروری با تنبیه های فیزیکی مثل سیلی زدن اتفاق می افتد. اینکه چقدر تربیت فرزندان با این روش موثر یا مخرب است، جای سوال دارد و قطعا در بر گیرنده فرهنگی است که آن خانواده دارد، و فرهنگ هر خانواده برآمده از جامعه‌ای است که در آن زندگی می کنیم. در هر حال، خشم های انفجاری و ادامه دار کودکان، حساسیت مسئولیتی که به عنوان پدر و مادر داریم را به ما گوشزد می کند. بدین لحاظ، می توان با تمرین کردن راه هایی که خشونت کمتری دارند، هم به اهداف تربیتی مدنظر برسیم و هم در جهت رشد سالم فرزندانمان تلاش کنیم.

بسته آموزشی جدول امتیازی هانا یک محصول منحصر به فرد است که شامل 120 ساعت محتوای صوتی و 120 ساعت محتوی تصویری و جداول کاربردی می باشد. در این محصول شما با جزئیات کامل جدول امتیازی آشنا خواهید شد. این محصول به شما کمک می کند تا یاد بگیرید برای تغییر چه رفتارهایی از جایزه ها استفاده کنید و چگونه یک جدول امتیازی را تنظیم کنید که اثر بخش باشد و موجب بهبود رفتارهای نامطلوب و تقویت رفتارهای مطلوب گردد. ویژگی منحصر به فرد این محصول و سایر محصولات هانا این است که محتوای بسیاری از محصولات تالیفی هستند، یعنی توسط موسسه خدمات روانشناسی سروهانا تولید و تنظیم شده اند. شما می توانید علاوه بر یادگیری اصول تربیتیِ به روز و علمی، با نحوه به کار بردن این تکنیک ها نیز آشنا شوید. برای رسیدن به این هدف، محتوای محصولات به صورت کاملا کاربردی آموزش داده شده اند.

در این مسیر چشم انداز نهایی ما این است که شما والدینی مستقل، به روز و توانمند باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید