مزایای قصه خوانی و تأثیر آن بر کودکان

مزایای قصه خوانی

مزایای قصه خوانی برای کودکان

مراحل اولیه کودکی سرشار از پرسش و خیال پردازی است. با رشد کودکان آن ها کنجکاو می شوند تا هر لحظه از اتفاقاتی را که در زندگی روزمره خود مشاهده می کنند، بیاموزند.
به دوران کودکی خودتان فکر کنید، زمانی که دوست داشتید در تمام طول روز به قصه های پدربزرگ و مادربزرگ خود گوش دهید. حالا به فرزند خود فکر کنید. آیا کودک شما همان ها را تجربه می کند؟
قصه گویی موجب رشد هیجانی، عاطفی و سلامت روان کودکان می ‌شود. قصه خوانی برای کودکان مهم ترین عامل موفقیت و پیشرفت آن‌ ها در زندگی آینده‌ شان است.
قصه و داستان، هویت کودک را شکل می ‌دهند، آن ها با قهرمانان قصه هم‌ذات پنداری می‌ کنند و خود را در جریان اتفاقات قرار می ‌دهند. کودک باید شیفته و درگیر کلمات غیر معمول و جلوه های صوتی شگفت انگیز باشد. همه این ها به فرزندان شما کمک می کند تا شنونده های خوبی باشند. این تجربه شنیداری دایره کلمات و واژگان او را بیشتر کرده و نسل جدید را با ریشه‌ های فرهنگی و بومی آشنا می‌ کند.
روانشناسان حوزه کودک پیشنهاد می دهند قصه‌ خوانی برای کودک از سنین پایین شروع شود و تا سال ‌های بعد ادامه داشته باشد. حتی توصیه می‌ شود مادر از دوران بارداری با جنین حرف بزند و برایش قصه بگوید. اگرچه جنین مفهوم قصه را متوجه نمی‌ شود، اما اثرات عاطفی بسیاری برای مادر و جنین دارد.

مزایای قصه خوانی

قصه خوانی چیست؟

قصه خوانی مانند خواندن یک کتاب کار بسیار ساده ای است. می توانید از یک کتاب داستان مناسب سن کودک استفاده کنید، داستان هایی را که از زمان کودکی خود به یاد دارید تعریف کنید و با افزودن تجربیات یا عبارات شخصی خود، طرح داستان را دوباره تعریف کنید. این ترفند ساده قصه گویی تأثیر طولانی مدت بر فرزندان شما در مراحل بعدی زندگی ایجاد می کند.

فواید قصه خوانی

نوزادان و کودکان خردسال از کتاب، آهنگ و قصه با قافیه، ریتم و تکرار خوب و گوش نواز لذت می برند. در واقع، یکی از راه های یادگیری کودکان، تکرار و قافیه است.
همه بچه ها عاشق داستان هستند. تصاویر، ایده ها، مکان ها و موجودات شگفت انگیزی که در کتاب ها نشان داده شده است، بچه ها را بسیار درگیر خود می کند. هنر قصه گویی علاوه بر سرگرم کننده بودن، مزایای بی شماری را ارائه می دهد که به رشد در مراحل اولیه کودکی کمک می کند.مزایای قصه خوانی

اکنون بیایید به مزایای قصه خوانی و تأثیر آن بر کودکان بپردازیم:

آگاهی از ریشه و فرهنگ

داستان ها در یادگیری دوران کودکی نقش اساسی دارند. گفتن داستان های تاریخی و بومی به فرزندان شما کمک می کند تا با آداب و رسوم و ریشه های مختلف رایج در خانواده و جغرافیای محل زندگی یا تولدشان آشنا شوند و در ارتباط باشند. فعالیت های جذاب، جشن ها و حوادث گذشته را به اشتراک بگذارید. از داستان های کشور و فرهنگ های دیگر غافل نشوید زیرا باعث ایجاد حس آگاهی فرهنگی در بین فرزندان شما می شود.

آموزش اصول اخلاقی

بچه ها، کوچک یا بزرگ، عاشق گوش دادن به داستان هستند. آن ها سعی می کنند از شخصیت ها و موقعیت های داستان در زندگی واقعی خود الگوبرداری کنند. بنابراین می توان گفت که قصه گویی می تواند تأثیر زیادی بر ویژگی های کودکان داشته باشد. تلاش کنید روایتگران خوبی باشید و قصه ها را با شکیبایی و علاقه تعریف کنید. داستان هایی را انتخاب کنید که موجب تقویت ویژگی هایی مانند صداقت، راستگویی، قدردانی، شجاعت، خرد و … شوند. داستان هایی را تعریف کنید که با پیام های معنادار و درس های اخلاقی به پایان می رسند.مزایای قصه خوانی

تقویت مهارت های شنیداری و تفکر

کودکان به جای گوش دادن دوست دارند صحبت کنند و این زمانی آشکارتر می شود که داستان هایی را که روایت می کنید مبهم و خسته کننده هستند. آن ها توجه کمتری به داستان های خشک و بی روح و هیجان دارند و اگر داستان جذابیت نداشته باشد و کودک از این فرایند دل زده شود، منجر به ضعف در روند فکری آن ها می شود. اطمینان حاصل کنید که قصه خوانی پویا و سرگرم کننده باشد. این باعث جلب توجه آن ها می شود که در نهایت منجر به بهبود مهارت های شنیداری و ادراک در او خواهد شد. داستان هایی را انتخاب کنید که پیام های سرگرم کننده و واضح را منعکس می کند.

بهبود مهارت کلامی

امروزه داستان ها منبع جدیدی از برنامه یادگیری دوران کودکی هستند که بیش تر از قبل بر اهمیت آن ها در روند رشد کودک اشاره می شود. قصه خوانی به آن‌ ها کمک می ‌کند تا با زبان ‌های جدید، کلمات و عبارات آشنا شوند. این فرایند به طور منظم مهارت های تلفظ و تعامل را بهبود می بخشد. خواندن کلمات و جملات با صدای بلند به آن ها کمک می کند تا سریع تر ادراک کنند و دایره لغات آن ها را گسترده تر خواهد کرد.

ایجاد یک عامل احساسی و همدلی

داستان ‌ها به شما در رسیدن به آگاهی کمک می‌ کنند و در عین حال، هوش هیجانی و کنترل احساسات را بهبود می بخشد. قصه گویی می تواند به فرزند شما بیاموزد که نسبت به خواسته های فردی و بین فردی متفکرتر باشد. در طول فعالیت گوش دادن و درک، کودکان به طور ناخودآگاه توانایی تفکر در مورد دیگران را توسعه می دهند. این احساس همبستگی و نگرانی برای دیگران، او را به فرد بهتری تبدیل می کند.مزایای قصه خوانی

تقویت حافظه و تمرکز

با استفاده از ایده های جذاب، قصه گویی می تواند به عنوان یک ابزار یادگیری هوشمند در دوران کودکی مورد استفاده قرار گیرد. شما می توانید از قصه گویی برای افزایش تمرکز و قدرت حافظه فرزندان خود استفاده کنید. یک داستان جالب را با صدای بلند برای آن ها بخوانید و پس از اتمام از آن ها بخواهید آن چه متوجه شده اند را برای شما تعریف کنند. در روش دیگر توصیه می شود، ضمن روایت کردن مکث کرده و از آن ها بخواهید که داستان روایت شده را تا زمان حاضر تکرار کنند. در روش دیگر می توانید پس از یک یا دو روز، از آن ها بخواهید خلاصه ای در مورد داستان ارائه دهند. این به شما کمک می کند تا از سطح تمرکز و حافظه کودکان خود آگاه شوید.

تقویت تخیل و خلاقیت

داستان های تخیلی و واقع گرایانه منجر به شکل گیری و تقویت تخیل و خلاقیت در کودکان می شود. قصه ها و افسانه ها، روایت هایی از فرهنگ های مختلف، وقایع، فانتزی ها، مکان ها و شخصیت ها را تعریف می کنند. این کار عناصر تفکر عقلانی را به وجود می‌ آورد که می توان گفت از دیگر مزایای قصه خوانی تقویت تخیل و مهارت های هنری کودکان است.

افزایش کنجکاوی در فرآیند یادگیری

در طول جلسات قصه گویی، والدین یا مربیان باید بدانند چه زمانی باید مکث کنند. مکث در نقطه مناسب داستان، کودک را کنجکاو به بیشتر دانستن می کند. این تکنیک بی نظیر از دیگر مزایای قصه خوانی است و فرزند شما را برای یادگیری بیشتر ترغیب می کند.

مشارکت فعال در شرایط چالش برانگیز

موقعیت های چالش برانگیز اغلب می تواند منجر به سردرگمی کودکان شود. داستان هایی درباره شخصیت های مختلف تعریف کنید که با شرایط سخت روبرو هستند. این مفهوم مطمئناً آن ها را برای ارزیابی راه حل های دقیق در شرایط سخت در آینده آموزش می دهد. سعی کنید قصه هایی را روایت کنید تا درک بهتری از موقعیت های ناخواسته در زندگی واقعی پیدا کنند.

در آخر، خواندن داستان‌ ها با کودکان برای بزرگ‌ ترها نیز مفید است. زمان ویژه ‌ای که صرف مطالعه با یکدیگر می‌ کنید، برقراری ارتباط را ترویج می ‌دهد و به ایجاد رابطه شما با فرزندتان کمک می ‌کند.
می توانید هر زمان که دوست دارید با صدای بلند برای کودک خود شروع به خواندن کنید. کودک شما دوست دارد در آغوش شما گرفته شود، به صدای شما گوش دهد، قافیه و ریتم را بشنود و به تصاویر نگاه کند.

اگر دوست دارید، می توانید به جای خواندن کلمات، درباره تصاویر موجود در کتاب صحبت کنید. آیا شما و فرزندتان می توانید با هم داستانی بسازید؟ هرچه می توانید و تا آن جا که راحت هستید انجام دهید.

در بستر فارگو وبینار و کارگاه ‌های آنلاین برگزار می‌ شود. وبینار “معجزه بازی” با تدریس جناب آقای دکتر محمدحسن نادری برگزار شده است. در جلسه نهم این وبینار به موضوع اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان پرداخته شده است. برای دسترسی به فیلم این وبینار اینجا کلیک کنید.

107 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید