دوست یابی در کودکان

دوست یابی در کودکان

چگونه به فرزندان خود کمک کنیم تا در همه گیری کرونا دوست پیدا کنند؟

همه گیری کوید-۱۹ در زمینه های مختلف کودکان ما را تحت تأثیر قرار داده است اما اساسی ترین مشکل و آسیب این بحران برای کودکان پیدا کردن دوست و حفظ روابط اجتماعی است. انزوای اجتماعی، استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی مدارس به این معناست که دوست یابی شکل های کاملاً متفاوتی برای بچه های ما به خود گرفته است.

به عنوان والدین، این تغییر چشمگیر احتمالاً ما را نگران کرده است. همه ما می خواهیم فرزندانمان شاد باشند و می دانیم که دوران کودکی باید با دوستان به اشتراک گذاشته شود. معاشرت برای رفاه فرزندان ما حیاتی است. می بینیم که چگونه فرزندانمان بدون دوستان خود رنج می برند و همه می خواهند دوران کودکی خود را تا حد ممکن عادی، بدون استرس و شاد سپری کنند.

خبر خوب این است که همه‌ گیر شدن برای همیشه نیست. دنیای علم و پزشکی در کنار برنامه ی واکسیناسیون کشورها در تلاشند تا دسترسی و تزریق واکسن به کودکان را هر چه سریع تر آغاز کنند. تا آن زمان، راه های زیادی وجود دارد که می توانیم به دوست یابی کودکان کمک کنیم و به آن ها بیاموزیم چگونه با دوستانی که دارند معاشرت کنند و با تغییرات زیادی که همه گیری ایجاد کرده است کنار بیایند.دوست یابی در کودکان

اهمیت دوست یابی در کودکان

هیچکس نمی تواند انکار کند که دوستی برای فرزندان ما مهم است و ما والدین نیازی به متخصص نداریم که به ما بگوید معاشرت با دوستان چقدر تأثیرات مثبت دارد. هیچکس به اندازه یک کودک نمی فهمد بچه بودن چگونه است. هیچکس بهتر از یک کودک بازی و لذت آن را درک نمی کند، کودکی که به طور غریزی می تواند در دنیای تخیل خود را سرگرم کند.

هیچ بزرگسالی به اندازه کودکان همسال نمی تواند همبازی دنیای خیالیشان باشند، درباره علایق مشترک صحبت کند و احساسات خود را با او به اشتراک بگذارد. کودکانی که با سایر کودکان ارتباط برقرار نمی کنند، ممکن است بعداً در زندگی با مشکلات ارتباطی و رفتاری روبرو شوند. دوستی، مهارت های ارتباطی و اجتماعی مهمی مانند همکاری، گوش دادن فعال و مهارت های حل مسئله را آموزش می دهد. حتی به کودکان در موفقیت های تحصیلی کمک می کند. البته، دوستی ‌ها همیشه مناسب، شاد و امن نیست. کودکانی که با قلدری، تمسخر یا محیط های ناامن احساسی یا جسمی ناشی از روابط متقابل با همسالان روبرو هستند شکلی از رابطه اجتماعی نامناسب را تجربه می کنند. اما این شرایط استثنا است و اجازه دادن به فرزندان برای کشف انواع مختلف دوستی ها تا حد امکان در دوران کودکی برای رشد آن ها مهم است.دوست یابی در کودکان

با بازگشایی مدارس، مهد کودک ها و محیط های آموزشی و تفریحی کودکان فرصت بیشتری برای برقراری ارتباط با دوستان خود پیدا می کنند. با این وجود برخی از کودکان قصد دارند به صورت مجازی به مدرسه بازگردند و کسانی که به صورت حضوری باز می گردند هم نمی توانند مثل گذشته معاشرت کنند زیرا پوشیدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی شکل گیری ارتباطات را به طور قابل توجهی تغییر می دهد. این بدین معناست که کودکان باید به دنبال یافتن راه های جدید برای معاشرت باشند. در این میان شرایط برای کودکانی با نیازهای ویژه و کم توان یا ناتوان (مانند ناشنوایان و نابینایان) و کودکان کم سن و سال دشوارتر است.

به لطف معجزه فناوری های مدرن، یافتن فرصت های معاشرت برای فرزندان ما بسیار آسان تر از آن چیزی است که تصور می کنید. تنها چیزی که نیاز است کمی ابتکار هوشمندانه و برنامه ریزی است. شاید شگفت انگیزترین و مثبت ترین حاصل دوران همه گیری، گسترش استفاده از تماس های صوتی و تصویری است.

دوست یابی در کودکان

اقدامات ایمنی کویید را فراموش نکنید

به خاطر داشته باشید که هر زمان که افراد واکسینه نشده با افرادی دیگر در خارج از خانه جمع شوند، به طور بالقوه خطر ابتلا به کوید آن ها را تهدید می کند. افراد واکسینه نشده باید از ماسک استفاده کنند، دو متر فاصله را رعایت کنند و مرتباً دست های خود را بشویند.

همان طور که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، ایمن ترین نوع تجمع در دوران همه گیری کوید-۱۹ با اعضای خانواده یا گروه کوچکی از دوستان واکسینه شده است در فضای باز است. در صورت ماسک زدن و حفظ فاصله افراد غیر واکسینه، گردهمایی های کوچک و بیرونی با گروهی از افراد واکسینه شده و واکسینه نشده نیز ایمن تلقی می شوند. فعالیت های کوچک و شلوغ داخل خانه، مانند بازدید از فروشگاه یا مهمانی حتی در صورت ماسک زدن فرد واکسینه نشده  از ایمنی کمتری برخوردار است.

ایده هایی برای دوست یابی

با در نظر گرفتن پروتکل های بهداشت جهانی، تجمع مجازی امن ترین گزینه است و تجمع های خارج از خانه با ماسک و فاصله دومین گزینه امن محسوب می شود. در ادامه چند ایده برای ایجاد فرصت هایی برای معاشرت و دوست یابی کودکان آورده شده است:

بازی کردن به صورت مجازی

تنها چیزی که نیاز دارید دسترسی به تلفن هوشمند یا لپ تاپ با قابلیت ویدئو کنفرانس است. بچه ها می توانند با استفاده از تماس تصویری با کودکان دیگر بازی کنند. بازی های مجازی می تواند سرگرم کننده باشد. برای مثال مقداری کاغذ و مداد رنگی برای کودک خود بگذارید تا با دوستش رنگ آمیزی کند. به کودک خود کمک کنید تا دوربین را در اطراف حرکت دهد تا بتواند اسباب بازی های خود را به دوستش نشان دهد. در بسیاری از موارد، فرزند شما و دوستشان بهترین ایده ها را برای بازی مجازی پیشنهاد می دهند و احتمالاً شما را با خلاقیت خود شگفت زده خواهند کرد.دوست یابی در کودکان

فعالیت های ویدئویی

برای برخی از کودکان، یک فعالیت سازمان یافته تر – اغلب با کمک والدین – تماس تصویری را راحت تر و لذت بخش تر می کند. مانند کاردستی یا آشپزی. شما باید در مورد یک فعالیت تصمیم بگیرید و دستورالعمل ها و لوازم مورد نیاز را کودکان آماده کنید. کودکان بزرگتر احتمالاً می توانند این فعالیت را با کمک کمتری انجام دهند، اما کودکان کوچکتر به کمک شما احتیاج خواهند داشت.

بازی های کامپیوتری آنلاین

در حالی که همیشه تصور می شود بازی های ویدئویی برای کودکان اعتیاد آور است اما آن ها راهی عالی برای معاشرت کودکان هستند و ثابت شده در دوران همه گیری موجب سرگرمی، آموزش و عامل حفظ ارتباطات نوجوانان بوده است. برخی از بازی ها امکان برقراری ارتباط صوتی آنلاین در حین بازی دارند و گزینه ی خوبی برای برقراری ارتباط و همفکری کودکان هستند. البته مهم است که مطمئن شوید فرزندان شما فقط با دوستان خود ارتباط برقرار می کنند و نه با افراد غریبه. همچنین مطمئن شوید که محتوای بازی کامپیوتری برای کودکان مناسب است.

فعالیت سازمان یافته

بازی در خارج از خانه یک راه بسیار کم خطر برای ارتباط کودکان با دوستان خود در طول همه گیری است. با این حال برای حفظ سلامتی استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی باید رعایت شود. به همین دلیل انتخاب یک فعالیت سازمان یافته مانند سفر به زمین بازی، ورزش و به طور کل بازی های مشارکتی ایده خوبی برای معاشرت و بازی در فضاهای سر باز است. می توانید فرزندان خود را زیر نظر داشته باشید و مطمئن شوید که آن ها هنگام بازی فاصله اجتماعی خود را حفظ کرده و مراقب سلامتی خود هستند.

دوست یابی در کودکان

نامه نگاری

نامه نوشتن بهترین فرصت است تا از کودکان بخواهید برای افرادی که دوستشان دارند نامه بنویسند. ارسال نامه به دوستان می تواند بسیار سرگرم کننده باشد و ممکن است مانند یک فعالیت جدید و هیجان انگیز به نظر برسد. از این طریق تجارب و احساسات خود را بروز خواهند داد و با این اشتراک گذاری مانند یک پروسه درمان روانشناسانه بهم کمک خواهند کرد. فرزند شما می تواند کاردستی، هدیه و نقاشی های خود را از طریق پست ارسال کند. بچه ها از ارسال ایمیل به دوستان خود یا یادگیری ارسال پیامک لذت خواهند برد.

کلاس های آنلاین

بسترهای آنلاین فرصت هایی را برای کودکان فراهم می کند تا در کلاس هایی شرکت کنند که با علایق شخصی آن ها مطابقت دارد. این نوع کلاس ها فرصت های فوق العاده ای برای دوست یابی در کودکان است زیرا آن ها احتمالاً با کودکانی روبرو می شوند که سرگرمی ها و حساسیت های مشابهی دارند.

دوست یابی در کودکان

پیاده روی در طبیعت و دوچرخه سواری

پیاده روی طبیعی یا دوچرخه سواری با یک دوست دیگر از فعالیت های خارج از خانه کم خطر است. این فعالیت ها امکان فاصله گذاری اجتماعی را فراهم می کند و می تواند بسیار سرگرم کننده باشد. بسته به سن فرزند شما نظارت بزرگسالان ضروری است. در هر صورت شما باید قبل از شروع هر بازی گروهی مطمئن شوید که کودکان دیگر و خانواده هایشان، پروتکل های ایمنی کوید-۱۹ را رعایت می کنند یا خیر.

بازی های دسته جمعی با فامیل

خانواده بزرگ را فراموش نکنید. ارتباط با عموزاده ها، عمه ها، عموها و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نیز برای کودکان مهم است. ترتیبی دهید از طریق تماس تصویری یا صوتی بازی های دسته جمعی و یا قصه گویی قابل اجرا انجام شود. مانند پانتومیم، بیست سوالی، مسابقه اطلاعات عمومی یا اسم فامیل.

اگر فرزند شما تنها یا افسرده است

به فرزند خود فشار نیاورید تا کاری را انجام دهد که از انجام آن احساس راحتی نمی کند. به خاطر داشته باشید که برخی از کودکان به راحتی می توانند با خواهر و برادر، والدین خود و یا تنها بازی کنند. همه گیری کرونا همیشگی نیست و اگر فرزند شما بدون تعاملات مکرر اجتماعی با شرایط خوبی کنار بیاید هم خوب است.

دوست یابی در کودکان

با این حال اگر فرزند شما بسیار تنهاست یا علائم افسردگی ناشی از انزوای اجتماعی را نشان می دهد، ضروری است که این موضوع را جدی بگیرید و با متخصص اطفال، مشاور مدرسه یا درمانگر کودک صحبت کنید. گفت و گوی آزاد و بدون قضاوت با کودک در مورد احساسات، نگرانی ها و ترس های او نیز می تواند مفید باشد. چند روز بدخلقی یا بازی نکردن طبیعی است. اما اگر فرزند شما علائم مداوم اختلال را نشان می دهد یا در عملکرد روزانه دچار مشکل است، آن زمان است که باید فورا به دنبال کمک حرفه ای برای سلامت روان فرزند خود باشید.

برخی از علائم اضطراب که ممکن است نیاز به توجه بیشتری داشته باشد عبارتند از:

  • فوبیا
  • ترس از مکان های خاصی که افراد دیگر در آن هستند (اضطراب اجتماعی)
  • ترس از آینده یا اتفاقات بد
  • اضطراب جدایی
  • تنفس یا ضربان قلب غیر معمول
  • مشکل در تنفس
  • سرگیجه

علائم افسردگی که والدین باید از آن ها آگاه باشند شامل موارد زیر است:

  • غم، نا امیدی، تحریک پذیری
  • کناره گیری از معاشرت در خانواده یا بین دوستان
  • از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلاً از آن لذت می بردند
  • مشکل در خوابیدن
  • تغییرات شدید در الگوی غذا خوردن
  • مشکل تمرکز
  • احساس بی ارزشی یا گناه
  • مشارکت در آسیب رساندن به خود
  • افکار خودکشی

کلامی از هانا

ما در زمان بی سابقه ای زندگی می کنیم و طبیعتاً نگران توانایی دوست یابی در کودکان و حفظ دوستی هستیم. والدین باید هر چه در توان دارند برای تسهیل ارتباطات اجتماعی برای فرزندانشان انجام دهند. با این حال باید به خاطر داشته باشیم که اکثر کودکان به طور قابل توجهی با شرایط سازگار شده اند و راه هایی برای معاشرت به شیوه های جدید و رضایت بخش یافته اند. بنابراین می توانید کمی آرامش داشته باشید مگر این که فرزندان شما نشانه هایی از مشکلات بهداشت روانی یا سایر چالش ها را نشان دهند. ایمان داشته باشید که کودکان از این تجربه، بی خطر بیرون می آیند و در آینده بیشتر قدردان ارتباطات اجتماعی و دوستانشان خواهند بود.

ما در مجموعه هانا با معرفی روش های نوین فرزندپروری و آگاهی سازی در تلاش هستیم همراه شما در دوران رشد فرزندانتان باشیم.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید