تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان

تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان

تاثیر بازی های ویدئویی بر کودکان

بله درست خواندید. بازی های ویدئویی برای کودکان مفید هستند. دنیا در حال تغییر است و پژوهشگران با پیشرفت در مطالعه جوانب مختلف زندگی انسان و جهان هر روز موجب تغییر پیش فرض ها و حتی دانستنی های قبلی ما می شوند.

به عنوان والد یکی از وظایف شما این است که تا می توانید به روز (یا به قول بچه های امروزی آپدیت) باشید. کودکان امروز اسباب ‌بازی‌ هایشان به عروسک و ماشین محدود نمی‌ شود؛ بچه ‌های امروز دنیای اطرافشان را با موبایل و تبلت و لپ‌ تاپ و صد البته اینترنت می‌ شناسند. محیط ‌های مجازی و بازی های کامپیوتری آن ‌قدر برایشان جذابیت دارد که به طرز حیرت‌ آوری خیلی سریع کار با این وسایل را یاد می‌ گیرند. پس باید هم گام با آن ها باشیم نه رو به رو و ضد آن ها.

با همراهی کردن و به روز شدن شما این امکان را خواهید یافت که هم حرف مشترک بیشتر و هم درک بهتری از فرزندانتان داشته باشید و صد البته محافظت و مراقبت از آن ها برای شما میسرتر خواهد بود.

تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان

هدف اصلی این مقاله توصیف و بحث در مورد تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان است. اغلب والدین فکر می کنند بازی های کامپیوتری عوارض منفی زیادی برای کودکان ایجاد می کند، اما بازی های ویدئویی نیز مانند هر چیز دیگری اگر با شرایط نامناسب در اختیار کودکان قرار گیرند می توانند زیان آور باشند اما در کل بازی های کامپیوتری می توانند برای توسعه مهارت های شناختی، جسمانی و بسیاری از مهارت های کودک چه در حال چه در بزرگسالی آن ها مفید باشند. تحقیقات اخیر نشان داده است که روزانه یک میلیارد نفر در دنیا بر روی پلتفرم‌ های مختلف مانند کامپیوتر، کنسول‌ های بازی و موبایل به بازی های ویدیوئی می‌ پردازند. 

بیشتر والدین بازی های کامپیوتری را به عنوان سرگرمی مضر و اتلاف کننده وقت می دانند و بدتر این که برخی از کارشناسان آموزش و پرورش تصور می کنند که این بازی ها مغز را خراب می کند. بازی های ویدئویی خشونت آمیز به راحتی توسط رسانه ها و برخی از کارشناسان به عنوان دلیل پرخاشگری برخی از کودکان و جوانان یا انجام رفتارهای ضد اجتماعی مورد سرزنش قرار می گیرند.

با این حال، بسیاری از دانشمندان و روانشناسان دریافته اند که بازی های ویدئویی در واقع می توانند مزایای زیادی داشته باشند، اصلی ترین آن ها هوشمند سازی کودکان است. تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان در واقع مهارت تفکر در سطح بالاتر یا تفکر در سطح برتر را به بچه ها است که در آینده به آن ها نیاز خواهند داشت.تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان

مهارت تفکر در سطح بالاتر چیست؟

به صورت خلاصه می توان گفت مهارتی است که طی آن فكر كردن فراتر از به خاطر سپردن واقعيت ها و يا گفتن مطلبي به كسي دقيقاً به همان شكل كه به شما گفته شده است انجام می شود. هنگامي كه فرد مطلب را حفظ كرده و اطلاعات را بدون تفكر درباره آن منتقل مي كند در واقع از روی عادت تنها تكرار می كند. حفظ كردن مطلب تفكر محسوب نمی شود. تفكر در سطح برتر، تفكر را به سطحي فراتر از بازگويي حقايق مي رساند. براي انجام اين امر ما بايد حقايق را فهميده و آن ها را با يگديگر ارتباط دهيم، طبقه بندي كرده و به روشي تازه از آن ها استفاده كنيم و براي مسائل راه حل هاي تازه ايی پيدا كنيم. در واقع آن چه آموخته ایم را با مهارت ها و نظر و تفکر خودمان به شیوه ی خودمان ارائه دهیم.

اولین روانشناسی که حدود سی سال پیش بازی های ویدیوئی را تا حدی مفید دانست، هاوارد گاردنر (روانشناس رشد و نظریه پرداز هوش های چندگانه یا هوش گاردنر) بود. گاردنر در سال ۱۹۹۱ در یک مقاله استفاده خاص از بازی های ویدئویی را به عنوان یک ابزار علمی برای رشد کودکان توصیه کرد. او از بازی برای کودکانی که مشکلاتی مانند کنترل ضعف، اضطراب اجتماعی و تیک‌ های حرکتی دارند استفاده کرد و در ادامه مزایای این بازی ها را این گونه برشمرد:

  • کمک به بینش کودک در مورد پیامد های انتخاب ضعیف
  • بهبود هماهنگی چشم – دست
  • مهار هیجانات به خصوص عصبانیت و خشنونت
  • بهبود در توانایی های شناختی برای یاد آوری اطلاعات
  • پیوند با دیگر انسان ها و همکاری با یکدیگر برای تحقق اهداف بازی

در پژوهش های جدید محققان دریافته اند که بازی های کامپیوتری برای کودکان از تماشای تلویزیون آموزشی تر هستند. کودکان در هنگام بازی کردن تلاش می کنند تا موانع و مشکلات مراحل بازی را حل کنند تا به مرحله بعد صعود کنند این موضوع بیش از یک درس از کتاب های درسی و تکالیفشان برای آن ها جذاب تر است برای همین گاهی خانواده ها شکایت می کنند کاش فرزندمان به اندازه رد کردن مراحل یک بازی ویدیوئی به انجام تکالیفشان متعهد بودند و علاقه داشتند.

تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان

بازی ها می توانند با افزایش انگیزه برای کودکان دارای اختلال یادگیری، نه تنها راهی برای رهایی از استرس به وجود آورند، بلکه به کودک اجازه می دهند تا از نظر بصری مشکلی را مشاهده کند که می تواند به آن ها در حل مشکل کمک کند. تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان دیگر بازی های ویدئویی ایجاد انگیزش است مثلا می تواند به عنوان پاداشی برای رفتار خوب یا نمرات خوب در مدرسه به آن ها داده شود. می توانند بسیاری از مهارت های شناختی را مانند تفکر سریع یا پردازش سریع اطلاعات و مهارت تفکر در مورد چند چیز به طور همزمان از بازی یاد بگیرند.

در بازی های تیراندازی، ممکن است شخصیت در حال دویدن و تیراندازی همزمان باشد. تحقیقات نشان داده است کودکانی که بازی های اکشن انجام می دهند ۲۵ درصد بیشتر از کودکان دیگر می توانند سریع تصمیم بگیرند بدون این که دقت را فدا کنند. همچنین اکثر این کودکان می توانند تا شش بار در ثانیه و چهار برابر سریع تر از اکثر افراد انتخاب کنند و به آن ها عمل کنند و می توانند به طور همزمان به بیش از شش مورد توجه کنند بدون این که دچار سردرگمی شوند این در حالی است که یک فرد معمولی به طور همزمان تنها به چهار مورد با هم توجه می کند. بازی های ویدئویی در مدارس و همچنین حرفه پزشکی مورد استفاده قرار گرفته اند و تتاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان ایجاد کرده اند به شدت قابل توجه است.

بازی های ویدئویی به دلیل جذابیتی که برای کودکان دارند و به دلیل ماهیت تعاملی که دارند می توانند به طور طبیعی برای آموزش استفاده شوند و اگر درست انتخاب شوند یک ابزار آموزشی بسیار ارزشمند خواهند بود. در چندین مدارس اروپایی و آمریکایی از بازی های ویدئویی برای درگیرکردن کودکان استفاده می کنند در فعالیت هایی که مستلزم یادگیری دانش آموزان است و آن ها در انتها برای مهارت های خود پاداش می گیرند. علاوه بر این، بازی های ویدئویی نیز به عنوان کمک بزرگی برای کودکانی که از مشکلاتی مانند عقده حقارت و عدم اعتماد به نفس رنج می برند، استفاده می شود.

تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان

درمانگران روانشناسی از بازی های ویدئویی به عنوان بخشی از درمان خود برای کودکانی که دارای اختلالات یادگیری و مشکلات خلقی هستند استفاده می کنند. این روزها تحقیقات زیادی خبر از بهبود عمکرد کودکان بیش فعال و اوتیسم بعد از انجام بازی های ویدیوئی می دهند. هنگامی که کودک یک بازی کامپیوتری انجام می دهد باعث می شود فکر کند و منطق خود را افزایش دهد.

این بازی ها مزایای زیادی برای کودکان و دانش آموزان در زندگی واقعی دارند. بازی های زیادی وجود دارند که دارای ژانر استراتژیک و پازل هستند که از آن ها می خواهند برای حل مشکل در بازی فکر کنند. برای این که بازنده نشوند به دقت ذهن کودکان نیاز دارد. بنابراین علاوه بر فرایند یادگیری دانش آموزان، بازی همچنین می تواند تمرکز ذهن را افزایش دهد و گاهی واژگان زبان را افزایش دهد.

یکی دیگر از تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان افزایش مهارت خلاقیت در بستری سرگرم کننده است. همچنین مهارت های اساسی مانند تفکر استراتژیک، تفکر نوآورانه و همکاری را به آن ها می آموزد. مهارت های تحقیقاتی را در بین کودکان ایجاد می کند. برخی بازی ها نیز به ارزش آموزشی کمک می کند. کودکان می توانند محاسبات را به سرعت بیاموزند و همچنین نگرشی را ایجاد می کنند که آن ها را بر می انگیزد تا در زندگی همیشه برای دستیابی به چیزی پیش روند.

بازی های ویدئویی توجه کودکان را به خود جلب می کند. توجه کودک به جزئیات را افزایش می دهد. کودکان می توانند کارهایی را که در بازی های ویدئویی انجام داده اند به راحتی به خاطر بسپارند و این یعنی تقویت حافظه. آن ها می خواهند برنده شوند بنابراین توجه می کنند. این یکی از تأثیرات بسیار مثبت بازی های ویدئویی بر کودکان است.

تاثیر بازی های کامپیوتری بر کودکان

 

برخی از مهارت های ذهنی تقویت شده توسط بازی های ویدئویی شامل برنامه ریزی، مدیریت منابع و تدارکات است. بازیکن یاد می گیرد که منابع محدود را مدیریت کند و بهترین شیوه استفاده از منابع را همان طور که در زندگی واقعی است انتخاب کند. به عنوان مثال  توسعه مهارت های خواندن و ریاضی که گیمرهای جوان خود را مجبور به خواندن می کنند تا دستورالعمل ها را دنبال کنند، خط داستانی بازی ها را دنبال کنند و از متون بازی اطلاعات کسب کنند. در واقع هم زمان یادگیری غیر مستقیم زبان دوم انجام می شود. همچنین استفاده از مهارت های ریاضی برای پیروزی در بسیاری از بازی ها که شامل تجزیه و تحلیل کمی مانند مدیریت منابع است مهم است.

به طور خلاصه بازی های ویدئویی اعتماد به نفس و عزت نفس کودک را افزایش می دهند. فرزند شما می تواند این نگرش را به زندگی واقعی و بازی هایی منتقل کند که چندین بازیکن را درگیر می کند و فرزند شما را تشویق می کند تا برای دستیابی به اهدافش همکاری کند. فرزند شما یاد می گیرد که به ایده های دیگران گوش دهد. بازی های ویدئویی می تواند کودک شما را خلاق کند. بازی های ویدئویی به شما و فرزند شما اجازه می دهد با هم بازی کنید و می تواند یک رابط خوب برای اعتماد بیشتر فرزندتان به شما و ایجاد ارتباط موثرتر باشد. در حال حاضر در دنیایی با تکنولوژی پیشرفته و پیچیده زندگی می کنیم و با انتخاب خوب بازی ها می توان تاثیرات مثبت بازی های ویدئویی را بر روی کودکان به دست آورد.

مجموعه سروهانا با همین رویکرد و نگاه برای کودکان و نوجوانان شما یادگیری و سرگرمی را ایجاد کرده است. یکی از محصولات ما بازی تخصصی روانشناختی هانا است که در بستری ایرانی و مطمئن لحظات مفید و آموزنده ای برای کودکتان در پوشش یک سرگرمی و جذاب رقم بزند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید