روش های برقراری ارتباط موثر پدر با فرزند

اهمیت نقش پدر در فرزندپروری

اهمیت نقش پدر در فرزندپروری

نقش پدر فقط به عنوان تامین کننده مالی و رفاه خانواده خلاصه نمی ‌شود. پدر و مادر در تربیت و شکل گیری شخصیت کودک نقشی برابر دارند. فرزندپروری در بستر بازی از شیوه های نوین فرزندپروری است. در بعضی از جوامع مانند جامعه ی ما به دلیل کم رنگ بودن نقش پدر به دلایل فرهنگی و سنتی در گذشته، بارزتر دانستن نقش مادر به عنوان والد کودک و محدودیت های زمانی و دغدغه اقتصادی ایجاد رابطه پدر و فرزند از اهمیت زیادی برخوردار نبوده است.

جمعی از پدران امروزی به درستی روش های ارتباطی با فرزندانشان را نمی دانند. با این همه مشغله، حتی اگر بچه ‌ها هنگام حضور پدر در خانه بیدار باشند، خستگی مفرط پدر مانع برقراری ارتباط مؤثر او با فرزندان می ‌شود، در حالی که اعضای خانواده برای دوام و استحکام روابطشان حتماً باید ساعت‌ هایی از روز را با یکدیگر بگذرانند. با این اوصاف، نقش پدر ها در خانه کمرنگ است و این مشکل در تمام ابعاد زندگی خانوادگی به‌ خصوص روابط عاطفی تأثیر می ‌گذارد. برخی اوقات پدرها شاید خیلی دیر به منزل نیایند ولی در مدت زمانی که در خانه هستند، باز هم وقت مشترکی با فرزندشان ندارند، در حالی که تصور خودشان این نیست. در خصوص رابطه مؤثر پدر و فرزندی باید بر این نکته تاکید کرد که کیفیت رابطه اهمیت دارد نه کمیت آن.اهمیت نقش پدر در فرزندپروری

در ادامه لیستی از فعالیت ها و بازی ها را به شما پدران ارائه خواهیم کرد که با تمرین و انجام دادن این فعالیت ها به فرزندان خود اطمینان می دهید که دوستشان دارید.

فرزندپروری در بستر بازی

  • برای فرزندتان کتاب بخوانید. سعی کنید این کار شبیه بازی باشد، برای هر شخصیت صدای جداگانه در نظر بگیرید و هیجان را وارد قصه گویی خود کنید. کودکتان را وارد داستان کنید مثلا بخواهید یکی از شخصیت ها را انتخاب کند و تا انتهای داستان او به جای شخصیت صحبت کند و یا صدای باد و صداهایی حیوانات کتاب را تقلید کند. روش دیگر این است که فقط شخصیت ها را تغییر دهید تا داستان در مورد کودک شما باشد.
  • هواپیما بازی کنید، مثل این که فرزندتان هواپیماست رفتار کنید و آن را در اتاق پرواز دهید. البته به توانایی بدن خود توجه کنید و مراقب کودک خود نیز باشید. بادکنک ها را رها و یا به اطراف پرت کنید و سعی کنید آن را بگیرید!
  • با کمک کودک خود بادبادک باد کرده و بگذارید برود. سعی کنید آن ها را بگیرید. با همین چند بادکنک و چاشنی خلاقیت شما چندین بازی جذاب شکل خواهد گرفت.
  • با کودکتان آشپزی کنید. هم متوجه می شود که آشپزی کاری زنانه و تنها بر عهده مادر نیست و هم می تواند در کنار لحظاتی شاد موقع مخلوط کردن مواد و پخت، موجب به کار گرفتن حواس مختلف کودک و تقویت خلاقیت او شوید.
  • با خوراکی های خوشمزه به یکدیگر غذا دهید. فرزند شما عاشق گذاشتن غذا در دهان شما خواهد شد!
  • نمایش یک فعالیت سرگرم کننده برای کودکان می باشد. حال می توانید این کار را در منزل نیز انجام دهید. از کودک تان بخواهید نمایشی با عروسک ها، بلوک ها و اسباب بازی هایش ارائه دهد. از او بخواهید نام آن ها را ببرد و کمی درباره آن ها صحبت کنید.
  • این روزها به دلیل همه گیری کرونا و محدودیت ها مطمئنا نمی توان به پارک رفت اما اشکالی ندارد زیرا می توان فضای بازی را وارد خانه کرد. با کودک خود موانعی را در داخل خانه ایجاد کنید. بدین منظور می توانید از کوسن ها و لباس استفاده کنید و هنگام عبور از آن ها بپرید.اهمیت نقش پدر در فرزندپروری

کودکان اغلب عاشق بالا رفتن از سر و کله ی والدین خود هستند.

  • با حفظ احتیاط با کودکتان کشتی بگیرید.
  • او را روی شانه های خود سوار کرده و کمی راه بروید. بچه ها عاشق این کار هستند.
  • دست های خود را بالاتر از تنه خود نگهدارید تا حدی که قد کودکتان با پریدن به بالا و سمت دست های شما به آن ها برسد.
  • به چشمان فرزند خود نگاه کنید و به او بگویید که او را دوست دارید. کودکتان را مجبور نکنید همین جمله را به شما بگوید. اجازه دهید خودش جملات را انتخاب کند. این بازی زل زدن در چشم ها به روش های گوناگونی قابل اجراست. همیشه یادتان باشد چاشنی خلاقیت هم شما و هم فرزندتان را با نشاط خواهد کرد.
  • وانمود کنید که آنها بالش هستند و می خواهید آن ها را زیر دسر خود بگذارید و بخوابید.اهمیت نقش پدر در فرزندپروری

ارتباط تنگاتنگ  پدر با فرزندان

  • بگذارید فرزندتان در کارهای روزمره کمک کند! می توانید در انجام کارهایی که توانش را دارند شریکشان کنید و یا با میل و انتخاب خودشان یک یا چند وظیفه را به صورت روتین بر عهده آن ها بگذارید. این کار باعث می شود کودک حس مهم بودن و بخشی از خانواده بودن کند. عزت نفس و حس مسولیت پذیری کودک به طور شگفت آوری تقویت خواهد شد.
  • با کودک خود برقصید. آن ها را در هوا و یا دور پاهای خود بچرخانید.
  • با کودکتان ورزش کنید، سعی کنید حرکات هماهنگ را با آن ها تمرین کنید. با این کار علاوه بر تقویت مهارت های جسمی، کودک به صورت غیر مستقیم خواهد آموخت که ورزش فعالیت مهمی است و کم کم به عادت روتین او تبدیل می شود.
  • تظاهر کنید که یک هیولای خوابیده هستید. بچه هایتان را وقتی نزدیک شما می خزند، بگیرید.
  • کودک خود را در اطراف خانه تعقیب کنید تا زمانی که او را دستگیر و در آغوش بگیرید. در تعقیب و گریز خزیدن را هم امتحان کنید!
  •  قایم موشک بازی کنید، با کودک خود پنهان شوید و از مادر یا فرزند دیگر بخواهید تا شما را پیدا کنند.
  • دست کودک خود را بگیرید و به یک پیاده روی طولانی بروید.
  • از کودک خود سوال بپرسید، حتی اگر کودک برای پاسخ دادن به آن ها خیلی جوان باشد یا از پاسخ دادن امتناع ورزد.
  • او را بغل و با او صحبت کنید. کودک با در آغوش گرفتن احساس امنیت می کند. از دوستانش بپرسید. از او بخواهید کل روزش را برای شما تعریف کند. سعی کنید فقط شنونده باشید و به هیج وجه او را سرزنش نکنید.اهمیت نقش پدر در فرزندپروری

با بچه ها در ارتباط باشید.

  • با کودک خود ماجراجویی کنید مثلا پارک رفتن را یک سفر اکتشافی تبدیل کنید. با هم لباس بپوشید و با هم به فروشگاه بروید.
  • صدای تلویزیون را قطع کنید و با هم به جای شخصت های فیلم، سریال و یا انیمیشن ها حرف بزنید.
  • می توانید برای خود یک سالن سینمای شخصی و یا یک روز اکران ویژه در نظر بگیرید. لیستی از فیلم های مناسب رده سنی کودک همراه با همفکری خودش تهیه کنید و سپس به هر یک از آن ها در طی یک هفته یا یک ماه، روز اکران اختصاص دهید. حتی با همراهی کودک بلیط درست کنید و به اعضای دیگر خانواده بفروشید.
  • وسایل اطراف خانه را جمع کنید و از یکدیگر با ژست های متنوع عکس بگیرید.
  • سعی کنید یک معمای متناسب با سن یا مکعب روبیک را حل کنید. برای بچه های کوچک تر یک بازی و معمای ساده تر طرح کنید.
  • یک توپ را اطراف پرت کنید. پرتاب توپ به جلو و عقب بین یکدیگر سرگرم کننده است و برای هماهنگی چشم و دست بسیار مناسب است.

کودک در حین این بازی و فعالیت‌ ها می ‌آموزد، برای کسب تجارب مثبت، به علائم پدر توجه کند و به آن‌ ها واکنش نشان دهد. برای مثال، متوجه می ‌شود چه علائمی از جانب پدر به‌ معنی ادامه یا پایان بازی است و در نتیجه، می ‌آموزد چطور برانگیختگی خود را فروبنشاند و دوباره آرام بگیرد. این مهارت‌ ها، وقتی کودک به خود جرئت دهد و وارد دنیای بازی با همسالان خود شود، به‌ کمک او می ‌آید. کودک با همین بازی ها و گذراندن وقت اختصاصی با پدر ارتباطات هیجانی می ‌آموزد. پیام‌ های دیگران را درک می کند و به احساسات آن‌ها پی می برد.

به خاطر داشته باشید، اهمیت نقش پدر در فرزندپروری وظیفه مهمی است که بر دوش شماست و بازی کردن یکی از مهم ‌ترین آن‌ ها محسوب می‌ شود و هیچ راه گریزی از آن نیست. تحقیقات جدید نشان داده نوع بازی مادر و پدر با فرزندشان با هم متفاوت است. کودکانی که هر دو نوع بازی را دارند به خوبی فعالیت‌ های مناسب زندگی را می‌ آموزند اما کودکانی که پدر آن‌ ها را به سمت بازی با مادر سوق می‌ دهد، تفاوت‌ ها را یاد نمی ‌گیرند.

برای کسب مهارت فرزندپروری در بستر بازی و شرکت در وبینار معجزه بازی می توانید به سایت اپلیکیشن فارگو مراجعه نمایید. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید