10 روش تقویت مهارت های ارتباطی کودکان

مهارت های ارتباطی کودکان

10 روش تقویت مهارت های ارتباطی کودکان

مهارت های ارتباطی کودکان یکی از مهم ترین مهارت هایی است که تاثیر به سزایی در موفقیت و آینده کودکان دارد و لازم است والدین این مهارت ها را به کودک خود آموزش دهند. اما سوال این است که چگونه می توانیم مهارت های ارتباطی فرزند خود را پرورش دهیم و مهارت های کلامی او را تقویت نماییم.

کودکانی که وارد مدرسه می شوند، در ابتدا می آموزند که چگونه با همکلاسی های خود ارتباط برقرار کنند و دوست شوند. در این سن، ممکن است کودک شما در برقراری ارتباط و گفتگو با دیگران و درک بهتر افکار و احساسات آن ها به کمک شما نیاز داشته باشند. در ادامه این مقاله 10 روش تقویت مهارت های ارتباطی کودکان را ذکر کرده ایم.

مهارت های ارتباطی کودکان

1- به طور منظم با کودک خود صحبت کنید.

برخی از کودکان در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند و ممکن است اصلاً دوست نداشته باشند صحبت کنند. وظیفه شما، تشویق کودک برای شروع یا پیوستن به یک مکالمه است. شما می توانید مکالمه را با آنچه در اطراف کودک شما اتفاق می افتد، مرتبط کنید. این قطعاً به کودک شما کمک می کند تا احساس راحتی بیشتری برای ادامه مکالمه داشته باشد و به این طریق نیز می توانید مهارت های ارتباطی کودکان را افزایش دهید.

مثلاً در حین رانندگی با اتومبیل، در مورد مکانی که می خواهید بروید با او صحبت کنید و یا در حین آماده سازی غذا، درمورد مراحل تهیه غذا و یا چاشنی های مورد استفاده و طعم آن ها با او صحبت کنید و از او بخواهید نظرش را بیان کند.

کلمات و مفاهیم جدید را به طور مداوم معرفی کنید و عباراتی را که کودک شما می تواند از آن ها به عنوان شروع کننده مکالمه استفاده کند، را استفاده کنید.

2- از او بخواهید تا روز خود را توصیف کند.

فرزند خود را تشویق کنید تا به شما بگوید که روز خود را چگونه گذرانده است. تا آنجا که ممکن است با جزئیات بیشتر از او سوال کنید. مثلاً: بهترین لحظه های امروز تو در مدرسه چه بود؟ جملاتی از این قبیل می تواند به یادآوری و توالی ذهنی کودک نیز کمک می کند. در واقع یادآوری و توالی، دو مهارتی است که کودکان در ارتباط با دیگران به آن نیاز دارند. شما هم می توانید اتفاقات روز خود را برای او بازگو کنید.

مثلاً بگویید: امروز در فروشگاه مواد غذایی بودم. حدس بزن در قفسه ها چه چیزی دیدم؟ این نوع اشتراک باعث ایجاد ارتباط بین شما و فرزندتان نیز می شود.

مهارت های ارتباطی کودکان

3- از گفتگوی انعکاسی استفاده کنید.

در تمام ارتباطاتی که با فرزند خود دارید در هنگام مکالمه و صحبت با او، لازم نیست همیشه سوال بپرسید، حرف بزنید یا راه حل داشته باشید. بهتر است در ابتدا با او تماس چشمی داشته باشید و فقط گوش دهید و برای شنیدن حرف هایش مشتاق باشید. احساساتش را شناسایی کنید و نکات مهم را بفهمید و به او برگردانید.

مثلاً فرزند شما دست هایش را از عصبانیت مشت کرده است و با عصبانیت می گوید: من مدرسه را دوست ندارم و شما در جواب می گویید: به نظر میاد یک چیزی در مدرسه تو رو خیلی عصبانی کرده.

زمانی که شما به این شیوه با کودک خود گفتگو می کنید آن ها با شما همراهی می کنند و در نهایت می توانید علت اصلی رفتار و احساساتشان را پیدا کنید.

درباره مدیریت رفتار والدین بیشتر بدانید.

4- با کودک خود گفتگو کردن را تمرین کنید.

در مورد شرایطی که ممکن است فرزند شما در آن شرایط ناراحت و یا عصبانی شود با او صحبت کنید. بهتر است در ابتدا موقعیت هایی که برای او خوشایند نیست را انتخاب کنید. سپس با فرزند خود یک مکالمه را  شروع کنید و سپس آنچه ممکن است کودک شما بگوید را تمرین کنید و این گفتگو را با فرزند خود ادامه دهید تا کودک شما بتواند از طریق این گفتگوها به  پاسخ های مختلف فکر کند.

مهارت های ارتباطی کودکان

5- به زبان بدن اشاره کنید.

کودکان با کمک والدین با افراد دیگر آشنا می شوند و کم‌ کم از مصاحبت با آن ها لذت می برند و این شروع شکل گیری مهارت های اجتماعی آن ها است. همان طور که کلمات می توانند به کسی آسیب برسانند، زبان بدن هم می تواند این کار را انجام دهد.

مثلاً به فرزند خود بگویید وقتی تو چشمانت را در کاسه می چرخانی یا پشتت را به من می کنی و می روی درست مثل زمانی است که سر من داد می زنی.

و این یعنی به من اهمیت نمی دهی و احترام نمی گذاری و یا تو حتی می توانی بدون استفاده از کلمات، به کسی بگویی دوسش داری، درست مثل زمانی که مرا بغل می کنی یا‌ دستانم را می فشاری و یا هر وقت از جایی بودن یا در پیش کسی بودن احساس ناراحتی کردی حتما به من بگو آن وقت من می توانم به راحتی به تو بگویم چرا چنین حسی داری؟

6- با کودک خود مکالمات سرگرم کننده را شروع کنید.

سعی کنید از اتفاقات روزانه برای شروع مکالمه رفت و برگشتی استفاده کنید. مثلاٌ از او بپرسید که “جالب ترین چیزی که امروز در مدرسه دیدید چه بود؟” و یا “فکر می کنم ماشین به تمیزکردن نیاز داره. به نظرت اون رو به کارواش ببریم یا خودمان این کار را انجام دهیم؟ دوست داری به من کمک کنی؟

7- با کودک خود کتاب بخوانید.

هر قدر فرزندتان بیشتر در معرض ساختارهای زبانی قرار بگیرد، زودتر شروع به درک آنان خواهد کرد. خواندن کتاب می تواند سبب رشد مغزی و عاطفی و تقویت مهارت های ارتباطی کودکان شود و باعث تعامل مثبت میان والدین و فرزندان می شود و می تواند راه مطمئنی برای پی‌ ریزی پایه های مثبت و مستحکم زندگی فرزند شما در آینده باشد و کودک را در دست‌ یابی به یک زندگی سالم کمک کند.

زمانی که دارید برای فرزند خود کتاب می خوانید، می توانید عکس های کتاب را به او نشان دهید، در مورد عکس ها برای او توضیح دهید و او را برای هم صحبت شدن با خودتان تشویق کنید. این کار باعث افزایش قدرت تخیل کودک می شود. همچنین او را با ساختارهای زبان، جملات و واژه ها آشنا می کند.

کتاب خواندن باعث می شود کودکان داستان را در ذهن خود تجسم کنند. به همین علت خواندن کتاب های تصویردار مهم تر است. در واقع با خواندن کتاب، کودک شما در حال درک بهتر شخصیت و نقشه ها و واژگان استفاده شده قرار می گیرد. شما می توانید به نوبت برای یکدیگر کتاب بخوانید و پس از اتمام یک کتاب یا نمایش تلویزیونی، در مورد تنظیمات، شخصیت ها و هر کلمه جدیدی که ممکن است در داستان باشد بحث کنید.

مهارت های ارتباطی کودکان

8- سعی کنید کودک خود را به حالت رفت و برگشت مکالمات عادت دهید.

شما می توانید با بازی هایی مثل توپ بازی این مکالمه رفت و برگشتی را تمرین کنید.

– در هنگام پرتاب کردن توپ یک سوال بپرسید؟ “مدرسه چطور بود؟”

– فرزند شما توپ را می گیرد و به سوال پاسخ می دهد. اما قبل از انداختن دوباره باید یک سوال مرتبط دیگر بپرسد.

مثلاً: خوب! مامان امروز شام چی می خوای درست کنی؟

هدف این است که فرزند شما یک مکالمه رفت و برگشتی را تمرین کرده و هر سوالی که به ذهن اش می رسد را بپرسد.

9- نظر فرزند خود را جویا شوید.

از کودک خود بخواهید که در تصمیمات روزانه و یا تصمیم های مربوط به خانواده نظرخود را بیان کند. این گفت و گو می تواند یک گفتگوی ساده باشد. مثلاً از او بخواهید که نظر خود را راجع به این که که در تعطیلات به کجا برود به شما بگوید. همچنین می توانید نظر فرزند خود را در مورد موضوعات مرتبط بپرسید. مثلاً: به نظرت امشب کدوم تیم برنده می شه؟

استفاده از جملات “من فکر می کنم” یا “احساس می کنم” روش خوبی برای داشتن مکالمات روزمره موفق است.

مهارت های ارتباطی کودکان

10- کودک خود را به داشتن یک دفترچه ثبت وقایع روزانه تشویق کنید.

بعضی از بچه ها راحت‌ تر می توانند با دیگران صحبت کنند و ثبت این مکالمات و احساسات و فعالیت های روزانه در یک دفتر روزانه و یا دفتر خاطرات می تواند برای آن ها لذت بخش باشد. ضمناً آن ها می توانند با این روش افکار و خاطات خود را به اشتراک بگذارند و این امر می تواند احساس عزت و مهارت های ارتباطی کودکان را بالا ببرد.

درباره تکنیک های ارتباطی بیشتر بدانید.

برگرفته از سایت www.understood.org

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید