آموزش مدیریت رفتار والدین در وبینار PMT

آموزش مدیریت رفتار والدین

تکنیک آموزش مدیریت رفتار والدین

تکنیک آموزش مدیریت رفتار والدین، یکی از روش های بسیار مهم فرزندپروری است که از ایجاد بسیاری از بدرفتاری ها و مشکلات بعدی فرزندان جلوگیری می کند. پس همه والدین باید با این روش های تربیتی آشنا باشند تا بتوانند از بروز مشکلات رفتاری در فرزندانشان پیشگیری کنند.

“PMT” در واقع مخففParents Management Training به معنی آموزش مدیریت رفتار والدین است. روشی بسیار مهم که موجب ایجاد و شکل دهی رفتارهای مطلوب و کاهش و حذف رفتارهای نامطلوب، برقراری ارتباط مثبت و موثر با فرزندان، تقویت مسئولیت پذیری فرزندان، شیوه صحیح صحبت با فرزندان می‌ شود. در این تکنیک های فرزند پروری والدین می آموزند که چگونه با کودک و نوجوانشان ارتباط موثر و سالم همراه با محبت درست و قاطعیت کافی داشته باشند. تا زمانی که پدر و مادر نتوانند در محیطی سالم ارتباط صحیحی با فرزندشان برقرار کنند تغییر رفتار کودکان ممکن نخواهد بود.

از سوی دیگر “PMT” در اصلاح و تغییر رفتار کودکانی که مشکلاتی از قبیل لجبازی، پرخاشگری، اضطراب، مشکلات عملکرد تحصیلی ‍و عدم مسولیت پذیری دارند موثر است. این تکنیک های فرزندپروری همچنین یکی از درمان های مهم و موثری است که به طور همزمان در کنار سایر روش های درمانی برای کودکان و نوجوانانی با مشکلات بالینی مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی، بیش فعالی و غیره استفاده می شود.

PMT شامل 8 مرحله می شود:

آموزش مدیریت رفتار والدین

  1. نخستین گام تکنیک های ارتباطی شامل نباید های کلامی و غیر کلامی است؛ نباید هایی که به والدین هشدار می دهند چه کارهایی را نباید انجام دهند و چه چیزهایی نباید بگویند، از جمله این نباید ها می تواند به تحقیر، سرزنش، انتقاد، پیش بینی های منفی درباره آینده کودک اشاره کرد.
  2. گام بعدی که هرگز نباید آن را نادیده بگیرید و یا با اغماض از کنارش رد شوید، برقراری ارتباط موثر و مثبت با فرزندانتان است یعنی همان چیزی که روانشناسان کودک به آن تعامل مثبت با فرزند می گویند. شاه کلید تعامل مثبت چیزی نیست جز بازی. تعجب نکنید؛ شاید برخی از مردم بازی را وقت تلف کردن بدانند اما واقعیت این است که بازی شغل کودک و مهمترین کاری است که او باید انجام دهد. روشی که می تواند با کمک آن بیاموزد و با دنیای اطرافش ارتباط برقرار کند.
  3. تحسین گام بعدی “PMT” است. روشی که اگر درست و اصولی به کار برده شود می تواند در تربیت فرزندتان معجزه کند، پس این باور اشتباه که هر کار خوبی بچه ها انجام می دهند وظیفه آنهاست و لازم نیست آن ها را تشویق کرد را دور بریزید. با این روش جادویی نه تنها می توانید رفتارهای مطلوب را در فرزندتان تقویت کنید بلکه می توانید رفتارهای نامطلوب او را هم آرام آرام و با صبر و حوصله از بین ببرید.
  4. مرحله چهارم “PMT” توزیع صحیح حقوق، هدیه و امتیاز است. شما در این گام  با مفاهیم حقوق، امتیاز و هدیه آشنا شده و می توانید آن ها را به شیوه درستی تنظیم کنید.
  5. مرحله پنجم “PMT” جدول امتیازی است. والدین براساس چارت رفتاری که تهیه کرده اید و قول و قراری که با فرزندتان گذاشته اید به او امتیاز می‌ دهند. در این مرحله رفتاری را که می خواهید فرزندتان آن را انجام بدهد وارد چارت می کنید و در ازای آن رفتار به او متناسب با سنش استیکر یا امتیاز دهید وقتی امتیازهایش به حد نصابی که توافق کرده بودید رسید، نوبت جایزه است.
  6. بازگیری پاداش یکی از 3 روش تنبیهی است. حواستان باشد که هنگام استفاده از روش های تنبیهی برافروخته و عصبانی نشوید فقط قاطع و محکم باشید، چرا قاطعیت به موقع می تواند برگ برنده‌ی شما در فرزندپروری باشد. در این روش در واقع شما به دلیل رفتار نامناسب فرزندتان او را از چیزی که دوست دارد برای زمان مشخص و محدودی محروم می کنید.
  7. گام بعدی نادیده گرفتن است. هنگامی که کودک رفتاری توجه طلبانه مثل نق زدن دارد این روش موثر خواهد بود، فقط کافی است به او بی اعتنا باشید انکار اصلا او وجود ندارد و البته که این کار بخصوص در دفعات اول راحت نیست و حسابی باید اعصابتان را تقویت کنید.
  8. گام آخر محرومیت زمانمند (Time Out) است که برای حذف رفتارهای تکانشی که همراه با آزار و اذیت هستند، کاربرد دارد، رفتارهایی مانند جیغ و فریاد یا کتک کاری. این تکنیک فرزندپروری زمانی کاربرد دارد که کودک رفتارهای نامطلوبی را انجام می دهد. این محرومیت زمانمند براساس سن کودک متغیر است.

pmt

PMT برای چه کودکانی مناسب است؟

اصول “PMT” برای همه کودکان قابل استفاده و لازم است. این روش را می توان حتی برای کودکان زیر 2 سال نیز اجرا کرد اما تکنیک های این گروه سنی متفاوت با 8 گام بالاست. برای بچه های 2 تا 4 سال نیز تنها می توانید از گام های نخستین یعنی تحسین و تعامل مثبت استفاده کنید. از 4 سالگی تا پایان نوجوانی یعنی 21 سالگی همه تکنیک های آموزش مدیریت رفتار والدین، کاربرد دارد .

این تکنیک به ما کمک می‌کند تا فرزندانی مستقل، خودکارآمد،انتخابگر،خلاق، مسئولیت پذیر داشته باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید