بازیهای شناختی به صورت مشخص باهدف ارزیابی یا تقویت مهارت شناختی کودکان طراحی شده اند و در واقع تمریناتی هستند که بهصورت هدفمند و ساختارمند بر پایه نظریههای علوم شناختی و بهمنظور بهبود عملکردهای مغزی ، مهارتها و توانایی های شناختی بهصورت منسجم و منظم مورد استفاده قرار میگیرند..
سرعت عمل، زمان و قدرت تصمیم گیری سریع از مولفه های شناختی هستند که ارزیابی و سنجش آنها در قالب بازی های کامپیوتری آسانتر و دقیقتراست . ضمن آنکه در بازی های کامپیوتری فرد باید برای مراحل مختلف بازی، استراتژیهای متفاوتی را پیدا کند و در انتخاب و بهکارگیری آنها در طول بازی منعطف باشد. هماهنگی بین حرکات دست و چشم و دیدن هدفهای تصویری و فشردن سریع یک دکمه بر روی صفحه کلید و یا دسته بازی از دیگر مولفههای شناختی است که در قالب بازیهای کامپیوتری قابل بهبود است
بنابر پژوهش های انجام گرفته بازیهای رایانه ای تأثیرات قابل توجهی بر:
- کارکردهای اجرایی مغز
- حل مسأله
- توجه
- حافظه
- پردازشهای بصری و ادراک فضای
- تواناییهای کلامی
- هماهنگی حرکات دست و چشم
- سرعت پردازش اطلاعات و فعالیت نواحی مختلف در مغز
- یادگیری
و کوتاه شدن زمان واکنش کودکان دارند.
اما در کنار مزایای بازیهای رایانه ای، چالشهای بسیار مهمی نیز در خصوص اثرگذاری این بازیها روی عملکردهای شناختی مطرح است. در این رابطه بازیهایی میتوانند اثرات ماندگار و بهینه داشته باشند که بتوانند باعث رشد و بهبود عملکرد مغز ، مهارت شناختی، مهارت عمومی اجتماعی، مهارت های یادگیری تحصیلی، مهارت های رفتاری و مقایسه ای و تحلیل اطلاعات گردد.
بازی هانا با پشتوانه گروه متخصص خود در این حیطه شروع به طراحی و ساخت بازی رایانه ای هانا کرد که هدف اصلیشان تقویت و بهبود:
1-مهارت شناختی کودکان
2-دانش عمومی اجتماعی
3-مهارت یادگیری تحصیلی
4- مفاهیم پایه است.
اپلیکیشن بازی هانا، یک فرایند سرگرمی بر مبنای مطالعات دقیق روانشناختی است. کودک، مشغول بازیکردن بوده در حالی که مهارتهای شناختیِ خود را تقویت میکند. اپلیکیشن بازیِ هانا، موجب تسریع و تعمیق روندِ یادگیری برای کودکان سه تا هشت سال میشود؛ و از همه مهمتر، موجب یک بهبود و تغییرِ پایهای میگردد.
بازی هانا ماهیت تفریحی و سرگرم کننده بودن دارد و در حقیقت آنچه در پس این بازی و انتخاب ها در مراحل بازی دیده میشود مطالعات علمی انجام شده است، که میتواند تأثیرات قابل توجهی را بر کارکردهای اجرایی مغز و ارتقاء مهارت های شناختی و یادگیری کودک بگذارد و این امکان فراهم گشته تا پس از آن که کودک مراحلِ بازی را طی میکند، یک گزارش اولیه بر مبنای تست های روانشناسی معتبر دنیا به خانوادهها ارایه گردد. این گزارش، نشاندهندهی وضعیت شناختیِ کودک است، اینکه در چه مؤلفههایی توانمند و در چه شاخصههایی نیازمند بهبود و تقویت است. پس از ارائه اولین گزارش، خانوادهها نسبت به وضعیت شناختیِ کودکشان آگاهی مییابند و با تکرار بازی و رفتن به مراحل بالاتر مهارت های ذکر شده ارتقا می یابند.