تقویت اعتماد به‌ نفس کودکان

اعتماد به نفس

روش های افزایش اعتماد به نفس کودک

اگر در فکر این هستید که چگونه کودکی با اعتماد به نفس تربیت کنید، تنها نیستید. والدین همواره نگران شکل گیری و یا کمبود اعتماد به نفس فرزندان خود هستند. اعتماد به نفس در رشد و بالندگی کودکان نقش بسزایی دارد. موجب رشد ذهنی و عاطفی کودکان، بهبود عملکرد آن ها در مهارت های زندگی و شکل گیری عزت نفس آن ها می شود.

می خواهید کودکانی شاد و موفق داشته باشید؟ کودکانی که به دنبال رویاهایشان بروند و زندگی معنادار و کامل داشته باشند؟ اگر پاسختان مثبت است پس شما می خواهید فرزندی با اعتماد به نفس تربیت کنید، اما از کجا شروع می کنید؟ قبل از هر چیزی به یاد داشته باشید اعتماد به نفس یک مهارت است و مانند هر مهارتی کودک  باید مراحلی را طی کند تا به اعتماد به نفس برسد.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس در تعریف لغوی خود، به معنی خود باوری است. به طور کل، داشتن باور به توانایی ‌های خود برای انجام کارهاست و یکی از پایه ‌های اصلی سلامت روان محسوب می ‌شود. نبود این عامل مهم می‌ تواند زمینه ساز مشکلات زیادی در زندگی شود و عملکرد انسان را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. چرا که دستیابی به هر موفقیت و پیشرفتی در زندگی مستلزم این است که ابتدا خودتان را باورداشته باشید و توانایی‌ هایتان را دست کم نگیرید.

اعتماد به نفس

چگونه اعتماد به نفس فرزند خود را بالا ببریم؟

اعتماد به نفس بزرگ ترین هدیه ای است که می توانید به فرزندانتان بدهید. وقتی کودکی اعتماد به نفس ندارد، تمایلی به امتحان چیزهای جدید هم ندارد. آن ها از شکست خوردن و نا امید کردن دیگران می ترسند. دشمنان اعتماد به نفس دلسردی و ترس هستند، بنابراین، به عنوان والدین، وظیفه شما این است که فرزندان خود را برای انجام وظایف دشوار تشویق و حمایت کنید. کودکان با اعتماد به نفس می دانند که شکست مشکلی ندارد، به شرطی که از اشتباهات خود درس بگیرند و دوباره تلاش کنند.

در ادامه روش هایی را به شما می آموزیم که می توانید برای کمک به رشد اعتماد به نفس کودک خود به کار بگیرید:

به آن‌ ها چیزهای جدید بیاموزید.

بچه ‌ها عاشق یادگیری چیز های جدید هستند، به ویژه در مواردی که می توانند در آن ها پیشرفت کنند. شما می‌ توانید به کودکتان یاد بدهید که چگونه غذای مورد علاقه ‌اش را درست کند. شما باید چیزهایی را آموزش دهید که کودک در آن زمینه فرصت تلاش و موفقیت را دارد، در غیر این صورت زود دلسرد و یا خسته می شود. ببینید فرزند شما چه استعداد یا علاقه ی خاصی دارد او را در همان حوزه تشویق و یاری کنید. رشد زمینه هایی که کودکان در آن مهارت دارند، یک راه بسیار عالی برای ایجاد اعتماد به نفس در آن هاست.

تلاش را بیشتر از نتیجه ستایش کنید.

برای این که اعتماد به نفس فرزند شما افزایش یابد، باید روی قدم هایی که فرزند شما بر می دارد، نه نتیجه آن تمرکز کنید. فرض کنید کودکتان تکلیف مهمی برای مدرسه دارد. به او بگویید بسیار تحسین برانگیز است که هنگام انجام کارش به خوبی تمرکز می کند و به جزییات دقت دارد.

بگویید: «باید خیلی به خودت افتخار کنی. هر زمان کمک خواستی من هستم. می توانی از من بپرسی.» سپس آن ها را برای وقت گذاشتن برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروژه تحسین کنید. وقتی برای تلاش، بیشتر از نتیجه وقت می گذاریم، به فرزندانمان این فرصت را می دهیم که ببینند تلاش کردن، چگونه بخش بزرگی از هر هدفی است.

الگوی مثبتی باشید تا اعتماد به نفس پیدا کنند.

برای کمک به بالا بردن اعتماد به نفس فرزندتان شما باید یک مثال خوب باشید. ما می خواهیم فرزندان ما شهروندان ارزشمند، مولد، مهربان و دوست داشتنی جهان باشند، بنابراین ما باید از آن الگو بگیریم. هنگامی که متوجه می شود دوست دارید کارهایی را برای او انجام دهید، اعتماد به نفس کودک شما افزایش می یابد و به آن ها کمک می کند تا دیدگاه خود را نسبت به جهان تغییر دهند.

“فرزندان شما همان می شوند که هستید نه آن طور که می خواهید باشند.”

با خشونت و تحقیر رفتار نکنید.

انجام این یکی سخت است، اما باید باشد. سریع ترین راه برای کاهش اعتماد به نفس فرزندتان این است که او را شرمنده کنید. برای مثال بگویید: «خدای من! چه فکری می کردی؟! » یا «چرا اینقدر تنبلی؟» یا «البته، تو هیچ وقت گوش نمی کنی.»

بسیار مهم است که هنگام صحبت با کودکان خود، مراقب کلمات و لحن باشیم. صدای ما منتقد داخلی آن ها می شود و اگر مراقب آن چه در سر آن ها می کاریم نباشیم، سلامت روان آن ها را خدشه دار خواهیم کرد.

“شما نمی توانید مردم را شرمنده یا کوچک کنید تا رفتار آن ها تغییر کند. “

به فرزندانتان کمک کنید تا  اعتماد به نفس خود را افزایش دهند.

ما در دنیایی کمی متفاوت از آن ها بزرگ شده ایم. بیشتر ما همسایگان خود را می شناختیم و دایره ارتباطی مردم یک محله، شهر و فامیل بسیار بیشتر بود. اما زندگی امروزی نوع ارتباطات را تغییر داده و دایره افراد آشنا را محدودتر کرده است. با این حال، هنوز مهم است که به بچه‌ هایتان اجازه کمک دهید. به آن‌ ها یاد بدهید تا به مردم، به ویژه افراد مسن، تحت نظارت شما کمک کنند و با افراد مختلفی آشنا شوند.

زمانی که افراد دیگر از کودک شما تشکر می‌کنند اعتماد به نفس کودکتان را افزایش می یابد، زیرا آن ها از طریق افراد غریبه می توانند قسمت های دیگر خود را ببینند. این بسیار دلگرم کننده است زیرا سایر افراد شواهدی را برای آنچه والدین قبلاً مشاهده کرده اند ارائه می دهند.

تعیین اهداف

به کودک خود کمک کنید که اهداف کوتاه‌ مدت و بلند مدت خود را تعیین کند. برای ایجاد این فهرست اهداف می توانید از لیستی از علاقه های او استفاده کنید. مثلا فرزندتان دوست دارد نحوه ی ساخت ویدیو و تدوین آن را یاد بگیرد و این کار برایش جذابیت دارد.

متوجه شوید ایده بلند مدتش در این باره چیست؟ آیا او می خواهد ویدیوها را برای افراد دیگر بسازد و یا آن را به یک تجارت تبدیل کند؟ آیا این ویدیوها شخصی است یا برای تفریح است؟

اهداف را  با گفت گو با آن ها مشخص کنید.

هدف از تعیین این اهداف، کنترل کردن آن ها و یا سخت گیری و دخالت در علایقشان نیست. این به فرزند شما نشان می دهد که اهداف کوچک تر در بلند مدت، آن ها را به پیشرفت و اهداف جدی تر و بزرگ تر می رساند.

پیشرفت، نام بازی نیست.

کودک شما نیاز دارد که درک کند که انسان ‌ها پیشرفت می ‌کنند. به آن ها اجازه دهید تا مرتکب اشتباه شوند. مدام از کشف و تجربه آن ها جلوگیری نکنید، بگذارید راحت باشند و شما به طور غیر مستقیم مراقبشان باشید.

ما می توانیم با به اشتراک گذاشتن اشتباهات خود با فرزندانمان به آن ها آگاهی دهیم. همچنین می توانیم در مورد چگونگی رشد خود از طریق اشتباهات صحبت و تبادل نظر کنیم. اشتباهات بخشی از سفر به بزرگسالی هستند و برای کمک به ایجاد اعتماد به نفس در فرزندان، اشتباهات باید بدون شرم، به عنوان بخشی از این مسیر، پذیرفته شوند.

به فرزندان خود اجازه دهید شکست بخورند.

شکست خوردن بر خلاف عقیده ی بسیاری از مردم، مفید است. به فرزندان خود اجازه دهید برای چیزی تلاش کنند و شکست بخورند. مانند اشتباهات، شکست به فرزند شما این فرصت را می دهد که ساختن را از نو شروع کنند. وقتی به کودکان به خاطر شکست، احساس شرم نمی دهید به آن ها اعتماد به نفس پیدا می کنند تا درباره شکست های خود با شما صحبت کنند. سوالاتی بپرسید که باعث شود آن‌ها به طور متفاوت شکست خود را ببینند.

هیچ چیز مانند عشق اعتماد به نفس کودک را بالا نمی برد.

گاهی اوقات ما آنقدر گرفتاریم که فراموش می‌کنیم عشق خود را نشان دهیم. همیشه فرض می کنیم که آن ها می دانند دوستشان داریم برای همین الزامی به گفتن و تکرار آن نمی بینیم.

توجه فقط حضور فیزیکی نیست، بلکه این است که به اندازه کافی با آن ها ارتباط کلامی داشته باشیم و با صحبت و کلام به آن ها ابراز عشق و توجه کنیم. بنابراین زمانی که ما همدلی و محبت خود را ابراز می کنیم، بیش از نیمی از راه را برای بهبود اعتماد به نفس آن ها  طی کرده ایم.

خودتان شخص مطمئن تری شوید.

از آنجا که فرزندان شما همیشه شما را زیر نظر دارند، بگذارید آن ها ببینند که شما به توانایی های خود اطمینان دارید. برای خودگویی مثبت ارزش قائل شوید. اگر فرزندان شما بشنوند که می گویید به اندازه کافی خوب نیستید یا نمی توانید چالش های جدیدی را بر عهده بگیرید، آن ها نیز از این طرز فکر استفاده می کنند. در عوض نشان دهید که مایل هستید از محدوده راحتی خود خارج شده و با چالش ها و سختی ها رو به رو شوید.

شاید در محل کار خود سخنرانی داشته باشید، اما از سخنرانی عمومی عصبی هستید. اشکالی ندارد، به فرزندان خود بگویید که کمی می ترسید. سپس اجازه دهید آن ها شما را در مواجهه با ترس ها ببینند.

همچنین می توانید از آن ها راه حل بخواهید. مثلا بپرسید اگر جای شما بودند، چگونه با چالش سخنرانی عمومی کنار می آمدند؟ وقتی احساس اضطراب می برای آرام کردن خود چه کاری انجام می دهند؟ فرزندان شما شروع به یادگیری این می کنند که اعتماد به نفس یک مهارت است و شما به عنوان یک خانواده با هم رشد می کنید.

به آن ها اجازه انتخاب دهید.

بسیاری از کودکان کنترل کمی بر زندگی خود دارند. ما به آن ها می گوییم چه ساعتی بیدار شوند، چه بپوشند، چه بخورند و چگونه روزهای خود را برنامه ریزی کنند.

مشکل اینجاست…

وقتی به فرزندان خود حق انتخاب می دهید، آن ها یاد می گیرند که چگونه مسئولیت اقدامات خود را بر عهده بگیرند و به بزرگسالانی با اعتماد به نفس تبدیل شوند. به فرزندان خود در جنبه های روزانه زندگیشان حق انتخاب دهید. برای مثال تصمیم بگیرند که در چه ساعتی از روز می خواهند تکالیف خود را تکمیل کنند یا کدام مطالب جدید را یاد بگیرند.

به آن ها کمک کنید تا به بیرون خود نگاه کنند.

کودکان و نوجوانانی که با کمبود یا عدم اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می کنند، تمایل دارند خود را مدام به دیگران به ویژه والدین خود ثابت کنند. آن ها آنقدر بر مشکلات و معایب خود متمرکز شده اند که خوبی ها و ویژگی های مثبت خود را فراموش کرده اند. کمک کنید از بیرون به خود نگاه کنند و تصویر بزرگتر را ببینند.

کارها را با آن ها انجام دهید نه برای آن ها

از همان سنین کودکی ممکن است  فرزندان خود را تشویق کنید تا کارها را مستقل انجام دهند. سعی کنید کارهای ساده ای به آن ها بدهید مانند: درست کردن صبحانه، تهیه نوشیدنی و تنقلات و آماده کردن کوله پشتیشان برای مدرسه. اگر فرزندان شما برای انجام کاری مانند تهیه شام بسیار کوچک است، با خرد کردن سبزیجات و آوردن وسایل مورد نیاز برای درست کردن غذا، به آن ها کمک کنید یا آن ها را طبق دستورالعمل خود راهنمایی کنید. این امر از شما والدین، صبر و حوصله زیادی می طلبد اما با گذشت زمان، فرزند شما اعتماد به نفس و احساس مسئولیت پذیری بیشتری پیدا می کند.

در پایان بهتر است فراموش نکنید که فرزندان شما با افزایش اعتماد به نفس یاد می گیرند که اشتباه کنند و چگونه آن ها را با پیدا کردن راه حل جبران کنند. پس سعی کنید والد مراقب و همدل باشید نه کنترل گر.

همان ‌طور که می ‌دانید در بستر فارگو وبینار و کارگاه ‌های آنلاین برگزار می‌ شود. وبینار “معجزه بازی” با تدریس جناب آقای دکتر محمدحسن نادری برگزار شده است. در جلسه هفتم این وبینار به موضوع اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان پرداخته شده است. برای دسترسی به فیلم این وبینار اینجا کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید