انتخاب به عنوان شرکت دانش بنیان سروهانا پارسیان

سروهانا دانش بنیان

شرکت سروهانا پارسیان موفق به کسب عنوان شرکت دانش بنیان نوع یک گشت.

 

سروهانا دانش بنیان

شرکت دانش بنیان چه شرکتی است؟

شرکت دانش‌بنیان به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دانش و فناوری، جزئی جدایی‌ناپذیر از دارایی آن‌ها باشد. دانش بنیان شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم افزایی علم و ثروت ، توسعه اقتصاد دانش محور ، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش و کاربرد نوآوری و تجاری سازی نتایج حاصل از تحقیق و توسعه در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان و بر اساس معیار های مورد نظر که در ادامه به آنها اشاره شده است تایید می شود . شرکتهای دولتی، مؤسسات و نهاد های عمومی غیر دولتی و نیز شرکتها و مؤسساتی که بیش از پنجاه درصد (50%) از مالکیت آنها متعلق به شرکتهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی باشد، مشمول حمایتهای این قانون نیستند.

 

معیارهای کالاها و خدمات دانش بنیان مورد تایید

1-سطح فناوری:

کالاها و خدمات باید در حوزه فناوریهای بالا یا متوسط به بالا باشند به این معنا که دانش فنی طراحی و ساخت نمونه ی آزمایشگاهی یا دانش فنی فرآیند تولید محصول به دلیل پیچیدگی فنی: الف- به سختی قابل کپی برداری بوده و کسب آن از موانع اصلی ورود شرکتهای دیگر به بازار باشد. ب- نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه، توسط تیم فنی خبره برای کسب آن باشد. ج- منجر به ایجاد خواص یا کارکردهای پیچیده ای در محصول، شده باشد.

2- مرحله تولید:

کالاهای ارایه شده، باید در حال تولید بوده یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی )با قابلیت بررسی فنی ساخته شده باشند، همچنین خدمات، باید دارای اسناد فروش باشند.

3- طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه:

شرکت باید طراحی اساسی و قابل توجهی مبتنی بر فعالیتهای تحقیق و توسعه انجام داده باشد:

الف- طراحی زیرسیستم(بخشی از محصول که علاوه بر داشتن سطح فناوری 30 درصد از قیمت فروش مربوط به آن باشد) اصلی کالا و خدمت .

ب- طراحی یك پارچه سازی کالا و خدمت.

ج- طراحی فرآیند تولید کالا و خدمت، مشروط به پیچیده بودن این فرآیند.

با توجه به سه معیار گفته شده محصولات یا خدمات شرکت های دانش بنیان بعد از بررسی (تخصصی و هم ترازی محصولات ) در فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان سطح 1 یا 2 قرار می گیرد .

فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان سطح 1:

فهرستی که بعنوان محصولات در حوزه فناوریهای برتر و باارزش افزوده بالا و پیچیدگی فنی بالا، به تصویب کارگروه می رسد.

فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان سطح 2:

فهرستی که بعنوان محصولات در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده بالا و با پیچیدگی فنی کمتر نسبت به فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان سطح یک به تصویب کارگروه می رسد. محصولات موجود در این فهرست، مشمول استفاده از معافیت مالیاتی نخواهند بود.

 

طبقه‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان

شرکتهای دانش بنیان شامل چهار دسته زیر بوده و بر اساس دارا بودن معیارهای گفته شده مورد تایید قرار می گیرند؛

نوپا نوع یک / نوپا نوع دو / تولیدی نوع یک / تولیدی نوع دو

نوپا نوع یک

شرکتهای نوپا که دارای اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند یا دارای درآمد عملیاتی در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند، در صورتی که کالاها یا خدمات یا فرآیند تولید یا تجهیزات تولید مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان سطح یک را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای کالاها و خدمات دانش بنیان (ماده 1 آیین نامه ارزیابی شرکت های دانش بنیان ) ساخته و ارایه نمایند، بصورت شرکت نوپا نوع یک تایید می شود که شرکت دانش بنیان سروهانا پارسیان یکی از آنهاست.

نوپا نوع دو

شرکتهای نوپا که دارای اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند یا دارای درآمد عملیاتی در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند، در صورتی که کالاها یا خدمات یا فرآیند تولید یا تجهیزات تولید مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان سطح دو را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای کالاها و خدمات دانش بنیان (ماده 1 آیین نامه ارزیابی شرکت های دانش بنیان ) ساخته و ارایه نمایند، بصورت شرکت نوپا نوع دو تایید می شود.

تولیدی نوع یک

حداقل 25 درصد از درآمد عملیاتی سال مالی گذشته شرکت (که در اظهارنامه مالیاتی شرکت اظهار شده است)، ناشی از فروش کالاها یا خدمات دانش بنیان مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان سطح 2 و حائز همه معیارهای کالاها و خدمات دانش بنیان (ماده 1آیین نامه ارزیابی شرکت های دانش بنیان ) باشد.

تولیدی نوع دو یا صنعتی

با توجه به اهمیت رسوخ فناوریهای برتر در شرکتهای صنعتی، شرکتهای متقاضی که در اظهارنامه سال مالی گذشته خود دارای درآمد عملیاتی هستند، در صورت فعالیت در حوزه های فناوری برتر، با دارا بودن یكی از شرایط بندهای 1 یا 2 به صورت تولیدی نوع 2 تایید می شوند . 1: شرکت کالاها یا خدمات یا فرآیند تولید یا تجهیزات تولید مندرج در فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان سطح 1 یا 2 را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی ساخته و ارائه نماید . 2: شرکت مجری حداقل یك پروژه EPC مهندسی، پیمانكاری و ساخت باشد، مشروط به اینكه حداقل 10 درصد از قیمت قراردادهای پروژه ناشی از بخشهای حائز همه معیارهای کالاها و خدمات دانش بنیان (ماده 1) باشد.
شرکت های دانش بنیان نوپا نوع 2 و تولیدی نوع 2 مشمول استفاده از معافیت مالیاتی نمی باشند.

 


حمایت های دانش بنیان

تحقیق و توسعه و افزایش ظرفیت خط تولید از طریق معافیت های مالیاتی و گمرکی هدفمند منوط به فعالیت های دانش بنیان ، ارائه مجوز استقرار ، جواز تاسیس و پروانه بهره برداری و ارائه تخفیف استفاده از خدمات آزمایشگاهی ، معافیت از پرداخت حق بیمه قرار داد ها ، ممنوعیت از خرید کالای خارجی دارای ساخت داخل ، تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه ملی و نظام وظیفه فقط بخشی از حمایت های انجام شده از شرکت های دانش بنیان است .

 

خصوصیات شرکت های دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان،اساساَ کالا تولید نمی کنند و عموماَ،زمین یا ماشین آلات خاصی نیز ندارند.بلکه همیشه عده ای از افراد تحصیلکرده و با تجربه اطلاعاتی تولید می کنند که این اطلاعات ، محصولات اصلی شرکت محسوب شده و برایشان درآمدزایی دارد.شرکت دانش بنیان سروهانا پارسیان نیز با تولید محصول نرم افزاری خود که اپلیکیشن بازی هانا ست ، در این عرصه موفق به کسب این درجه گردیده است. بحث طرح های صنعتی و مالکیت معنوی محصولات ،همیشه از دغدغه های اصلی شرکت محسوب می شود که حفظ حقوق معنوی این اطلاعات ،یکی از مهم ترین مسائل حقوقی در شرکت های دانش بنیان می باشد،زیرا اصولاَ این دارایی ها قابل لمس نمی باشند.

 

زمینه های فعالیت شرکت های دانش بنیان

1-انجام تحقیقات کاربردی
2-ارایه خدمات تخصصی و مشاوره ای (خدمات علمی و تحقیقاتی و فنی)
3-تولید محصولات یا فناوری نوین(توسعه فناوری)
4-انجام خدمات نظارتی بر تحقیقات پژوهشی،اجرایی و مشاوره ای
5- ارایه ی خدمات توسعه کار آفرینی
6-ایجاد مراکز رشد و خدمات ایجاد و توسعه ی کسب و کار
7-ارایه ی خدمات توسعه ی محصول جدید
8-ارایه ی خدمات ورود کسب و کاربه بازار بین المللی و جهانی کردن آن ها
9-برنامه ریزی و اجرای طرح های توسعه ی کارآفرینی در سطوح ملی ، منطقه ای و محلی


شاخص های تشخیص شرکت های دانش بنیان

شاخص های تشخیص شرکت های دانش بنیان، از جمله شرکت دانش بنیان سروهانا پارسیان به دو دسته شاخص های عمومی و اختصاصی تقسیم می شوند. شرکت های متقاضی باید علاوه بر شاخص های عمومی ،شرایط مشخص شده در یکی از سه دسته شاخص های اختصاصی را نیز احراز نمایند.

الف-شاخص های عمومی

حداقل دو سوم از اعضای هیات مدیره شرکت،حداقل دو مورد از شرایط ذیل را احراز کنند.

1-حداقل دارای مدرک کارشناسی باشند.
2-حداقل 3 سال سابقه فعالیت کاری یا علمی در حوزه فعالیت شرکت و یا سابقه مدیریتی داشته باشند.
3-دارای حداقل یک اختراع ثبت شده ارزیابی شده داخلی یا یک اختراع بین المللی مرتبط با حوزه کاری شرکت باشند.
4-حداقل نیمی از درآمد شرکت در یک سال مالی گذشته شرکت،ناشی از فروش فناوری،کالا و یا خدمات دانش بنیان(شامل خدمات تحقیق و توسعه و طراحی مهندسی مرتبط با فهرست کالاهای دانش بنیان و خدمات تخصصی دانش بنیان)آن شرکت از طریق قرارداد باشد.

تبصره:شرکت هایی که در مرحله تجاری سازی اولین کالای دانش بنیان خود هستند،در صورتی که دارای تولید پایلوت موفق باشند و استانداردهای لازم را از مراجع ذی صلاح داخلی یا بین المللی کسب کرده باشند،و دارای بازار مطمئن و یا اعلام نیاز معتبر همراه با قرارداد تولید کالا باشند،از رعایت بند 1-2 مستثنی هستند.
5-سابقه بیمه پرداختی برای حداقل 3 نفر از کارکنان تمام وقت شرکت،حداقل 6 ماه باشد.

ب-شاخص های اختصاصی

شرکت متقاضی باید علاوه بر دارا بودن شاخص های عمومی،واجد کلیه شرایط اختصاصی در یکی از دسته های ذیل نیز باشند:
1-شرکت های تولید کننده کالاهای دانش بنیان
2-شرکت باید تولید کننده کالا یا کالاهای دانش بنیان مطابق فهرست کالاهای دانش بنیان مصوب کارگروه باشد که در 2 سال گذشته آن ها را در قالب کالاهای جدید یا ارتقاء یافته عرضه کرده و دانش فنی آن را بواسطه انتقال یا ایجاد دانش فنی،از طریق فعالیت های تحقیق و توسعه،نهادینه

 

معیارهای تشخیص محصولات دانش بنیان

طبق آیین نامه ،معیارهای سه گانه ی محصولات دانش بنیان نیز عبارت است از:
دارای پیجیدگی فنی بوده و تولید آن نیاز به تحقیق و توسعه ی هدفمند ،توسط یک تیم فنی خبره داشته باشد،در حوزه ی فناوری های بالا و متوسط به بالا باشد،همچنین تحقیق و توسعه برای حفظ توان رقابتی آن محصول در بازار ، به صورت مداوم انجام شود و عمده ارزش افزوده ی آن کالا، خدمات ناشی از دانش فنی و …نوآوری فناورانه باشد. لذا بر اساس “آیین نامه ی تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان ، شرکت های متقاضی همچون شرکت دانش بنیان سروهانا پارسیان باید علاوه بر کسب شرایط ذکر شده در شاخص های عمومی ( شامل کسب حد اقل درآمد ذکر شده ی ناشی از فروش فناوری ،کالا و خدمات دانش بنیان،نیروی انسانی و سابقه ی بیمه ی کارکنان) ، کلیه ی شرایط مشخص شده در شاخص های اختصاصی این آیین نامه را نیز احراز نماید.
بر اساس “آیین نامه ی تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان “مصوب کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا”یکی از شرط های لازم برای شرکت های تولید کننده و دانش بنیان،تولید کالاهای دانش بنیان می باشد. طبق دو رویکرد،این محصولات مشخص شده است:

1)حوزه هایی که وجود کالاهای دانش بنیان و یا فناوری برتر در آنها وجه غالب را دارد و متوسط فعالیتهای تحقیق و توسعه درآن ها بیشتر از سایر حوزه های فناوری و صنعتی است. نظیر حوزه های فناوری زیستی(پزشکی،کشاورزی،صنعتی و محیط زیست)، فناوری نانو (محصولات و مواد) ،فوتونیک و اپیتک (موادقطعات و سامانه ها) ،فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای کامپیوتری، انرژ‌ی های نو(هسته ای و تجدید پذیر) دارو، الکترونیک،مواد پیشرفته، ساخت و تولید پیشرفته و هوافضا (پرنده ها ، ماهوا ره ها و موشکها)

2)سایر حوزه ها و بخش هایی که وجود کالاهای دانش بنیان در آن ها غلبه ندارد ، اما رسوخ فناوری های برتر و ظهور محصولات دانش بنیان در آن ها مشاهده می شود. (نظیر نفت و گاز ،عمران و حمل و نقل، برق ، معدن کشاورزی ،آب و هوا)

 

شرایط پذیرش طرح های حمایتی

شرایط پذیرش طرح های حمایتی به شرح ذیل می باشند.

تقویت اقتصاد ملی کشور، تقویت دفاع ملی کشور ،اشتغال زایی، ارتقای سطح طرح ها از نمونه ی صنعتی و یا ارتقا سطح تکنولوژی ، ارتقا از نمونه ضمیمه ی صنعتی محصول به نمونه ی صنعتی و تولیدی طرح هایی که از پتانسیل لازم و توان بالقوه جهت تجاری سازی و رسیدن به فناوری برتر در جهت اشتغال زایی، کسب درآمد و … برخوردار می باشند و حمایت از شرکت های دانش بنیانی که در بخش R & D بتوانند سطح توانمندی، تولید و یا کیفیت محصول خود را جهت افزایش توان تولید و رقابت پذیری یا دیگر شرکت ها و تولید کنندگان خارجی ارتقا دهند و با به کارگیری نخبگان ، گامی در جهت اشتغالزایی داشته باشند.

110 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید